Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Op een kleine weide (manege) een PP

Ga naar beneden 
+4
Joyce
Mai
fojoe
_AJ_
8 plaatsers

Kan je ook een PP maken op een kleine wei (42x29m)
Ja
Op een kleine weide (manege) een PP Forum_14100%Op een kleine weide (manege) een PP Forum_15
 100% [ 3 ]
Nee
Op een kleine weide (manege) een PP Forum_140%Op een kleine weide (manege) een PP Forum_15
 0% [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 3
 

AuteurBericht
_AJ_

_AJ_


Aantal berichten : 10
Registratiedatum : 06-11-10

Op een kleine weide (manege) een PP Empty
BerichtOnderwerp: Op een kleine weide (manege) een PP   Op een kleine weide (manege) een PP Emptyzo 7 nov 2010 - 5:33

Hoi!

Graag zou ik jullie tips willen hebben aangezien nu ook wij (mede eigenaresse en ik) een PP willen maken voor ons paardje.
Sinds kort staan wij weer op een pensionstalling waar wij tevens een kleine weide huren. Dit is niets vergeleken met de grote weide van onze vorige stalling (waar hij 24/7 buiten stond met inloopstal), maar voor Pico zijn gezondheid konden we daar niet blijven.

Nu staat hij dus op een pensionstalling waar hij 's nachts op stal staat en overdag in de weide. Deze weide moeten wij zelf onderhouden, dus zelf poep scheppen, gras zaaien, draden repareren e.d. De weide is 42 meter breed en 29 meter lang. Vergeleken met de weides van andere mensen hier is dit echt mini, I know... Er staat een automatische drinkbak en doordat de weide net langs de bosrand staat en de bomen over de weide hangen heeft hij ALTIJD een plekje waar hij in de schaduw kan staan.

Waarom nu graag een PP?
  • - We willen graag wat gras besparen en de grond heel laten,
  • - In de zomer willen we de mogelijkheid hebben om hem 24/7 buiten te laten staan,
  • - Hij moet zo veel mogelijk lopen om zo zijn benen mooi dun te houden (en zijn gewrichtjes mooi soepel te houden aangezien hij al 18 is).


Zo ziet het er momenteel uit:


Op een kleine weide (manege) een PP Foto-HW74JTYT

Wat we er graag in willen hebben:
  • - Een voederplaats voor hooi, voorkeur voor een bak met raster
  • - Een klein gedeelte bestraten voor de hoeven, hooiplaats en tegen de gladheid
  • - Een schuilplekje tegen de wind e.d. door middel van palen in een boog met daarover zeil
  • - 2 kleine weides?
  • Een 2e drinkgelegenheid d.m.v. speciekuip


We willen dit zo snel mogelijk voor elkaar krijgen aangezien de winter er aan komt. Ik heb veel te veel ideeën maar weet niet wat slim is. Denken jullie dat we ook een PP kunnen maken op zo'n kleine weide? Zoja, wat zouden jullie ons aanraden...?

Groetjes,
AJ
Terug naar boven Ga naar beneden
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Op een kleine weide (manege) een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Op een kleine weide (manege) een PP   Op een kleine weide (manege) een PP Emptyzo 7 nov 2010 - 7:18

ik denk dat het goed mogelijk is om ook op zo'n kleine oppervlakte toch een aantrekkelijk paddock paradijsje te maken.
het resultaat van 5 minuutjes prutsen:

Op een kleine weide (manege) een PP Mini-pp

ik ga uit van een pad van 5 meter breedte, dan hou je 2 kleine stukjes weide over van 16 x 9,5 m.
verharding lijkt mij het handigste aan het hek, en kan je meteen gebruiken om je boogstalletje op te zetten.
op momenten dat je pad te nat ligt kan je het hooi ook hier geven.
op droge momenten zet je de hooibakken zo ver mogelijk uit elkaar om je paard te stimuleren om meer te lopen.
een extra drinkplaats zou ik niet voorzien, de bedoeling is net dat hij een eind moet lopen van de hooibak naar de drinkbak.
ergens op het pad nog een liksteen en een schuurpaal, en voilà, een mini pp grijns

vergeet niet om een vriendje te voorzien voor je paardje knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
_AJ_

_AJ_


Aantal berichten : 10
Registratiedatum : 06-11-10

Op een kleine weide (manege) een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Op een kleine weide (manege) een PP   Op een kleine weide (manege) een PP Emptyzo 7 nov 2010 - 7:47

Hoi Fojoe,

Dank je wel voor je reactie. Ik had ook een beetje zo'n idee zoals jij hebt getekend. Jammer genoeg is bestraten bij de ingang niet zo gemakkelijk aangezien het daar ontzettend afloopt.

Hij zou ook eigenlijk samen met een vriendje in de wei komen maar diegene heeft afgehaakt. 2 weides naast elkaar zou namelijk ideaal zijn, dan kan je de draden er tussen uit halen en een grotere PP maken. (voor 2 paardjes...). Misschien dat we toch nog iemand vinden die ook mee wil doen...
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Op een kleine weide (manege) een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Op een kleine weide (manege) een PP   Op een kleine weide (manege) een PP Emptyzo 7 nov 2010 - 8:34

AJ, het is goed mogelijk om ook op een klein stukje een PP te realiseren, er staat ook een voorbeeld op de site waar iemand twee stukjes van ieder ca. 1000 m2 tot PP's heeft omgetoverd, kijk maar eens hier.
Fojoe heeft al goed haar best gedaan met je plattegrond, dat ga ik niet overdoen knipoog. Ik zou alleen op zo'n klein perceel het pad wat smaller maken dan 5 m, bv. 3 of 3,5 m, ander hou je wel erg weinig wei over. Wat voor paard heb je? Als het een pony is kan het pad ook best 3 of 3,5 m zijn, dat is dan breed genoeg.

Ik ben benieuwd hoe het wordt!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
_AJ_

_AJ_


Aantal berichten : 10
Registratiedatum : 06-11-10

Op een kleine weide (manege) een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Op een kleine weide (manege) een PP   Op een kleine weide (manege) een PP Emptyzo 7 nov 2010 - 8:43

Wat een leuke PP heeft zij zeg... Allemaal nieuwe ideeen weer... Ik zat er zelf al over na te denken om de paden idd geen 5 meter te maken. Juist ook wat smallere stukjes en heel erg wisselen qua breedte.

Zelf heb ik een BWP ruin van 178 hoog. Behoorlijk groot dus..
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Op een kleine weide (manege) een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Op een kleine weide (manege) een PP   Op een kleine weide (manege) een PP Emptyzo 7 nov 2010 - 19:30

hier zijn de paarden gemiddeld 1.50 en het pad is ongeveer 2.5 tot 3 meter breed, we hebben toen een stukje vd wei opgeofferd en op de gok een pad gemaakt, had toen nog nooit van PP gehoord, was een eigen verzinsel.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Op een kleine weide (manege) een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Op een kleine weide (manege) een PP   Op een kleine weide (manege) een PP Emptyma 8 nov 2010 - 2:27

Wat een leuk idee, ik had hetzelfde idee als fojoe, ik zag iemand hier in de buurt die in een klein stukje wei ook een pad had gemaakt.
Dat stukje is denk nog kleiner als jou stuk!
Ik denk dat een pad van 3 meter breed, breed genoeg is, heb ik ook, lopen ze met zijn 3en en gaat goed.
Ik hoop dat je meer mensen enthousiast maakt en straks een hele grote pp heb.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
_AJ_

_AJ_


Aantal berichten : 10
Registratiedatum : 06-11-10

Op een kleine weide (manege) een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Op een kleine weide (manege) een PP   Op een kleine weide (manege) een PP Emptyma 8 nov 2010 - 7:04

Ik ben zelf met de plattegrond verder gegaan en heb momenteel dit idee.

Op een kleine weide (manege) een PP Foto-GZD4AH46

Een paddock aan het begin van de weide kan niet aangezien dit een heel drassig stuk is en heel onregelmatig. Dit zou voor ons te veel werk zijn. Wij geven Pico extra hooi in de weide, hiermee mogen wij niet te koop staan waardoor de hooibak niet aan het begin mag staan. Dit willen wij zelf niet. Verder gaan we toch een speciekuip met water aan het begin zetten aangezien de automatische drinkbak het straks (in de winter niet doet). Hier is het gemakkelijk met een kruiwagen en een H2O bag bij te vullen...

De palen van de weide heb ik zo neergezet dat er gemakkelijk een stukje weide open kan worden gezet. Als een doodlopend stuk of als een 'gang/pad'.

Wat adviseren jullie met het modder gedeelte aan de zijkanten van de weide? Gewoon zo laten of toch stukjes betegelen o.i.d.? Hebben jullie nog tips?

Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Op een kleine weide (manege) een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Op een kleine weide (manege) een PP   Op een kleine weide (manege) een PP Emptydi 9 nov 2010 - 10:40

_AJ_ schreef:
Wij geven Pico extra hooi in de weide, hiermee mogen wij niet te koop staan waardoor de hooibak niet aan het begin mag staan. Dit willen wij zelf niet.
Ik begrijp niet precies wat je hiermee bedoelt?

Citaat :
Wat adviseren jullie met het modder gedeelte aan de zijkanten van de weide? Gewoon zo laten of toch stukjes betegelen o.i.d.?
Ik denk dat je het beste even kunt afwachten hoe het pad zich gaat houden en dan pas beslissen of je eventueel stukjes moet bestraten.

Een tip voor de boomstammen: zorg dat ze ca. 1 m korter zijn dan de breedte van het pad en leg ze dan om en om links en rechts tot aan de afrastering. Zo kun je er nog langs rijden met een kruiwagen glimlach! Bovendien kan je paard dan kiezen of hij over de stammen wil stappen of er langs lopen in zigzag (goed voor zijn wendbaarheid!).
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Op een kleine weide (manege) een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Op een kleine weide (manege) een PP   Op een kleine weide (manege) een PP Emptydi 9 nov 2010 - 19:37

wat een leuke tip van die boomstammen, hier hebben ze dat min of meer in het stukje bos, moeten ze ook zigzaggen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
_AJ_

_AJ_


Aantal berichten : 10
Registratiedatum : 06-11-10

Op een kleine weide (manege) een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Op een kleine weide (manege) een PP   Op een kleine weide (manege) een PP Emptywo 10 nov 2010 - 1:20

Marja schreef:
_AJ_ schreef:
Wij geven Pico extra hooi in de weide, hiermee mogen wij niet te koop staan waardoor de hooibak niet aan het begin mag staan. Dit willen wij zelf niet.
Ik begrijp niet precies wat je hiermee bedoelt?

Wij kopen zelf een pak met hooi dat we in de weide voeren. Helaas gaat dit zo snel op waardoor wij nu (een beetje tussen de regels door) kuil pakken van de stal zelf. Dit mag officieel niet. Hierdoor willen we het hooi niet nog meer in 'de spotlight zetten'. Anders moeten we heel veel pakken hooi zelf gaan kopen...

Van de boomstammen zigzag neerleggen is echt een goede tip!! Dank je...
Terug naar boven Ga naar beneden
_AJ_

_AJ_


Aantal berichten : 10
Registratiedatum : 06-11-10

Op een kleine weide (manege) een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Op een kleine weide (manege) een PP   Op een kleine weide (manege) een PP Emptyma 15 nov 2010 - 22:31

Yeay!! We gaan beginnen... Palen en draad zijn binnen. Zal vanmiddag eens foto's maken van de 'before' en 'after'.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Op een kleine weide (manege) een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Op een kleine weide (manege) een PP   Op een kleine weide (manege) een PP Emptyma 15 nov 2010 - 23:57

Leuk, ik ben echt benieuwd! Bouw ze hoera !
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Op een kleine weide (manege) een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Op een kleine weide (manege) een PP   Op een kleine weide (manege) een PP Emptydi 16 nov 2010 - 3:45

Veel plezier met de aanleg!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
_AJ_

_AJ_


Aantal berichten : 10
Registratiedatum : 06-11-10

Op een kleine weide (manege) een PP Empty
BerichtOnderwerp: Een deel klaar   Op een kleine weide (manege) een PP Emptydo 18 nov 2010 - 1:25

Het basis gedeelte van de track staat er nu... De komende tijd gaan we alles perfectioneren. Dan moet je denken aan een groter stuk bestraten, de hooibak beter afwerken, een schuilplekje maken en natuurlijk kijken hoe blubberig de track wordt en wat we daar verder aan gaan doen.

Hier in ieder geval al een paar foto's. Hopelijk is het een beetje zichtbaar aangezien het enorm mistig was.

Voor de aanleg:
Op een kleine weide (manege) een PP Foto-KN7TEOAB
Op een kleine weide (manege) een PP Foto-JELUFPJW
Op een kleine weide (manege) een PP Foto-XAOEGOGI

Hier heb ik het begin gemaakt van de bestrating. Even kijken hoe hij het houd aangezien de grond alleen een beetje vlak heb gemaakt en de tegels er op heb gelegd. Elke week gaan we er een stuk of 12 tegels bijleggen. Hier heb ik tevens een geimproviseerde hooibak gemaakt. Een fijnmazig hooinet in een speciekuip (waar ik gaten in heb gemaakt voor de waterafvoer en het vastmaken van het net met touw, tevens heb ik er een paar bakstenen in gelegd voor het gewicht).
Ik denk dat hij met dat beetje hooi (2/3 kleine plakjes) een uur of 3 heeft gedaan.
Op een kleine weide (manege) een PP Foto-47HU7HVV


Hieronder zie je een de eerste weide (die gesloten is) en de 2e weide die open is. In totaal hebben we 5 weitjes in de breedte en zouden we 3 lange weitjes kunnen maken. Deze zijn allemaal open en dicht te maken d.m.v. lussen in de stroomdraad. Zolang hij de draad niet kapot maakt (wat hij eigenlijk nooit heeft gedaan) hebben we er geen stroom op zitten.
Op een kleine weide (manege) een PP Foto-CNCCSWSQ

Hieronder het linkerpad naar achteren.
Op een kleine weide (manege) een PP Foto-8LURSUVA

Het pad naar rechts (speciekuip voor drinkwater). Straks wordt het stukje bij de speciekuip ook betegeld.
Op een kleine weide (manege) een PP Foto-OZ8SOS7A
Op een kleine weide (manege) een PP Foto-K3KCEQWM

En het rechter paadje naar achteren.
Op een kleine weide (manege) een PP Foto-FW44UE68

En natuurlijk een simpel filmpje van de track.
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Op een kleine weide (manege) een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Op een kleine weide (manege) een PP   Op een kleine weide (manege) een PP Emptydo 18 nov 2010 - 3:32

Filmpjes kan ik helaas op dit moment niet bekijken, maar de foto's zien er leuk uit. Geeft wel sfeervolle plaatjes in de mist. Lekker dat je zo aan een kant die bomen langs en over de track hebt.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Op een kleine weide (manege) een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Op een kleine weide (manege) een PP   Op een kleine weide (manege) een PP Emptyzo 21 nov 2010 - 6:39

Leuk om de foto's en filmpjes te zien, het geeft een goed beeld en het ziet er leuk uit. Wat vindt je paard er tot nu toe van?
Die speciekuip vul je alleen als de automatische drinkbak het niet doet?

Je schrijft dat je op het idee van een PP kwam om je paard zoveel mogelijk te laten lopen. Zou het dan toch niet handig zijn om er een maatje bij te zoeken? Mijn ervaring is dat meerdere paarden de beweging het meest stimuleert en ik vind uberhaupt dat paarden eigenlijk niet alleen zouden moeten staan knipoog .

Terug naar boven Ga naar beneden
_AJ_

_AJ_


Aantal berichten : 10
Registratiedatum : 06-11-10

Op een kleine weide (manege) een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Op een kleine weide (manege) een PP   Op een kleine weide (manege) een PP Emptyzo 21 nov 2010 - 7:21

Ik ben het helemaal eens met het liever een maatje...! We zijn hard aan het rondvragen...!

Paardje heeft het helemaal naar zijn zin, over het algemeen zie je hem ook veel lopen en is hij altijd wel iets aan het doen. Zou er graag nog meer leuke dingen in willen doen.

Heb vandaag een ander stukje wei open gezet (en de oude dicht). Is leuk om te zien hoe hij dan op onderzoek uitgaat. Verder zijn we nog allemaal dingen aan het perfectioneren, zo hebben we vandaag de bestrating weer wat groter gemaakt en de speciekuip gevuld met water. Eens houd de automatische drinkbak op he?!

Jammer genoeg heeft meneer nu mok en is hij daardoor van de een op andere dag kreupel. We gaan de dierenarts voor morgen regelen want merken dat hij toch enigszins 'down' is.

Heb trouwens een paar leuke vooruitzichten...! Er zijn een paar paarden op de manege die in hun weide allemaal kuilen graven. Nu willen ze hiervoor een grote lading zand laten komen en dit hiermee opvullen. En nu zat ik me te bedenken... Nu zouden we ook een paar heuveltjes kunnen maken van dat zand...
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Op een kleine weide (manege) een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Op een kleine weide (manege) een PP   Op een kleine weide (manege) een PP Emptyzo 21 nov 2010 - 10:47

Ziet er goed uit hoor compliment! Grappig, ik had via Google-meldingen je filmpje toevallig al gezien. Ik legde de link niet naar jouw berichten hier, maar het kwam me wel allemaal al vaag bekend voor, nu snap ik waarom grijns!

Citaat :
Zolang hij de draad niet kapot maakt (wat hij eigenlijk nooit heeft gedaan) hebben we er geen stroom op zitten.
Heb je dan al eerder draad zonder stroom gehad? Of bedoel je dat hij het draad waar wel stroom op staat nooit kapot heeft gemaakt? Ik ben bang dat je paard er heel snel achter zal komen dat er geen stroom op staat en dat-ie er dan zó doorheen is :<. Mijn paarden zouden het wel weten!

(Is je hooinet-filmpje voor iemand die al op één oor ligt, haha knipoog? N.B. wist je dat je met Windows Movie Maker je filmpje kunt draaien, zodat-ie weer rechtop staat?)
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Op een kleine weide (manege) een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Op een kleine weide (manege) een PP   Op een kleine weide (manege) een PP Emptydi 23 nov 2010 - 0:33

Heel fijn dat jullie aan het rondvragen zijn voor een maatje, ik hoop dat het gaat lukken!
In ieder geval al super dat jullie paard het al erg naar zijn zin heeft. Heel vervelend dat hij nu mok heeft, hoe is het met de DA gegaan?

Heuvels maken van zand is een heel goed idee. Dat hebben wij hier ook gedaan en de paarden vinden het geweldig (en het is tegelijkertijd ook een hele goede training).

Wat Marja zegt over het stroom, dat zouden onze paarden ook snel doorhebben (vooral een paar) grijns .
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Op een kleine weide (manege) een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Op een kleine weide (manege) een PP   Op een kleine weide (manege) een PP Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Op een kleine weide (manege) een PP
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Wat voor dier op kleine weide?
» Paddockparadijs Manege Zonder Drempels
» PP voor manege zonder drempels
» Hoe vind ik een 'eigen' weide?
» Mijn kleine Paddock Paradise

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Plattegronden-
Ga naar: