Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 slow feeders

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
tessa




Aantal berichten : 15
Registratiedatum : 14-11-09
Woonplaats : America, Noord Limburg

slow feeders Empty
BerichtOnderwerp: slow feeders   slow feeders Emptyza 14 nov 2009 - 5:39

Ik heb twee Ijslanders en een Haflinger,deze Haflinger eet met zoveel kracht en snelheid dat vooral met de slowfeeder die ik gebruikte, palletbakken met draadgaas 5x5cm, waar de haflinger totaal geen moeite mee heeft en de eetsnelheid van de IJslanders wel vertraagd het een te groot verschil word in eet snelheid. In de praktijk gebruik ik om deze reden nu niet meer het gaas en geef het hooi op vele plekken langs de track en ook wat in de bakken en in de schuilstal. Wat ik eigenlijkl graag zou willen te bereiken is dat de paarden de hele dag beschikken over hooi zonder te dik te worden. Nu krijgen ze drie keer per dag te eten (van 3x daags gras tot 3x daags hooi) Door het verdelen lopen ze wel veel en doen er wel wat langer over voor het hooi op is maar met een eer of 1,5 is het toch echt wel op.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

slow feeders Empty
BerichtOnderwerp: Re: slow feeders   slow feeders Emptyza 14 nov 2009 - 7:14

Ja, het blijven slimmeriken en ze eten helaas te snel... Hier ook het probleem dat ze het hooi zo op hebben; ze eten zelfs met de draadmatten helaas al veel sneller dan in het begin. Meer hooi is geen optie want dan worden ze weer te dik...

Ik wil het hooi eigenlijk ook meer verdeeld over het pad, maar dan gecombineerd met 'slow-feeding', dus mijn plan is om allemaal kleine hooinetjes te maken van het enorme stuk net dat ik destijds bij www.huck.nl heb gekocht (misschien wel een stuk of 10 netjes?) en die dan aan lage paaltjes te hangen die ik langs de zijkant van het pad wil zetten. En dan zo dat de netjes vlak boven de grond hangen. Het net hangt dan los te wiebelen zodat het moeilijker is voor de paarden om er snel uit te eten dan in een bak waar ze gewoon hun neus op het hooi kunnen drukken en er een flinke pluk uit kunnen trekken.
Ook wil ik een of meer van die netjes langs de bosrand hangen, met een lang touw aan een stevige tak boven het pad. Dan gaat het helemaal flink wiebelen en kunnen ze denk ik maar een paar sprietjes per keer te pakken krijgen knipoog.

We hebben een poosje geleden een soort platte handkar gekocht op 4 wielen, met een trekstang eraan. Daar willen we een opbouw op maken, een bak van draadgaas, zodat het een handige kar wordt om hooi (of gevulde hooinetjes) mee door het pad te rijden.

Kortom, plannen genoeg en de meeste spullen heb ik al, nu nog tijd om het uit te voeren knipoog.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

slow feeders Empty
BerichtOnderwerp: Re: slow feeders   slow feeders Emptywo 18 nov 2009 - 2:21

Marja, jij hebt zeker plannen genoeg, leuk hoor, blijf je in ieder geval goed bezig knipoog .

Tessa, wij voeren onze paarden ook gewoon los hooi verdeelt over de track, dit gaat tot nu toe best goed. Ze eten idd best snel, maar ze maken ook vaak een wandeling tussendoor en gaan ergens anders takken knagen.
Verder geven we de paarden sinds kort een mengsel van vlasstro met wat pulp en grasmix. Dit is vooral maagvulling, maar ze worden er niet echt dikker van. Daardoor hebben ze al een wat vol gevoel en eten ze minder hooi. Het is nog even afwachten hoe het echt gaat werken, maar we merken al wel dat de hooi-aanvoer al iets minder wordt.

-
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

slow feeders Empty
BerichtOnderwerp: Re: slow feeders   slow feeders Emptywo 18 nov 2009 - 2:56

Irene schreef:
Verder geven we de paarden sinds kort een mengsel van vlasstro met wat pulp en grasmix. Dit is vooral maagvulling, maar ze worden er niet echt dikker van. Daardoor hebben ze al een wat vol gevoel en eten ze minder hooi.

Is dat een kant en klaar mix Irene, of heb je dat zelf samengesteld? En wat voor pulp bedoel je, bietenpulp? Moet je het dan ook met water aanmaken? Ook 'grasmix' ken ik niet. Misschien wil je wat uitgebreider uitleggen wat dit feestmaal precies inhoudt grijns?

Tessa, in het andere topic over slow-feeding stelt Mijke ('fojoe') ook een vraag die vergelijkbaar is met jouw vraag, misschien komt daar nog een interessante reactie op?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

slow feeders Empty
BerichtOnderwerp: Re: slow feeders   slow feeders Emptywo 18 nov 2009 - 23:35

Marja schreef:

Is dat een kant en klaar mix Irene, of heb je dat zelf samengesteld? En wat voor pulp bedoel je, bietenpulp? Moet je het dan ook met water aanmaken? Ook 'grasmix' ken ik niet. Misschien wil je wat uitgebreider uitleggen wat dit feestmaal precies inhoudt grijns?

Mijn man heeft dit bedacht knipoog , dus zelf samengesteld. Het is idd bietenpulp (geweekt in water). Grasmix is van Hartog, je hebt dit in zakken, maar dit wordt erg duur. Wij hebben nu gedroogd gras (grote baal van Hartog), daar doe je veel langer mee.
Vlasstro-gedroogd gras is 1:2, dan wat pulp erdoor en we doen er ook nog een schepje haver door. Op deze manier zijn ze er heel lang mee bezig. De pulp zou je eventueel ook weg kunnen laten, is meer om er nog wat meer smaak aan te geven.

-
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

slow feeders Empty
BerichtOnderwerp: Re: slow feeders   slow feeders Emptydo 19 nov 2009 - 0:26

Maar als je de (geweekte) pulp weglaat, dan zou het dus een droge mix worden, of zou je er dan ook nog water bij doen?
Hoeveel van ieder ingrediënt doe je in dit mengsel en hoeveel geef je ervan per paard? Enneh... waar geef je het in? (Ben altijd erg nieuwsgierig slimmerik...).
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

slow feeders Empty
BerichtOnderwerp: Re: slow feeders   slow feeders Emptydo 19 nov 2009 - 22:41

Ja, je moet het zeker goed vochtig maken, anders is het te droog en ook wat stoffig. De paarden vinden het zo ook lekkerder.
De verhouding vlasstro tov grasmix/gedroogd gras is 2:1. Pulp is dus optioneel. Haver is een klein handje per paard. Wij hebben wel gepunte haver, daar kunnen ze langer op kauwen. Alles dan heel goed door elkaar mengen.
We geven per paard 1 volle emmer.

Wij hebben ze nog een gedeelte van de dag op stal staan (omdat we maar 1 track hebben en 2 groepen paarden - met 2 hengsten knipoog ), dus wij geven het in de voerbak. Ze eten er dan de hele tijd wat van. We merken toch al dat we minder hooi hoeven te geven, ze zitten eerder 'vol'.
Als we de paarden 24/7 buiten zouden hebben, dan zouden wij het in een grote bak (bijv. specie-kuip) doen zodat de paarden er non-stop wat van kunnen nemen.

-
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

slow feeders Empty
BerichtOnderwerp: Re: slow feeders   slow feeders Emptydo 19 nov 2009 - 23:50

Dank voor je uitleg Irene, ik vind het best een interessante maaltijd glimlach. Heb wel het vermoeden dat onze IJslanders zo'n speciebak gewoon in een keer leeg zouden schransen kritisch... Het lijkt me wel een geschikt voedend maaltje voor onze senior van 34. Hij kan niet meer zo goed kauwen en zijn voedsel moet daarom wat fijner van structuur zijn. We hebben al wel eens eerder een periode gehad waarin we hem dagelijks apart zetten met een emmer met een mix van geweekte bietenpulp en grasbrok en dat ging er goed in. Tegenwoordig krijgt hij dagelijks Pavo slobber, dat vindt hij zaaaalig lekker.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

slow feeders Empty
BerichtOnderwerp: Re: slow feeders   slow feeders Emptyvr 20 nov 2009 - 1:45

Het zou kunnen dat ze er sneller van eten dan de bedoeling is knipoog , twee van onze paarden eten er een stuk sneller van dan de rest. Dus het is aankijken hoe jouw IJslanders dat doen. Ik zou dan wel meerdere specie-kuipen neerzetten.

Het is eigenlijk niet echt een geschikt voedend maaltje voor zo'n oud paard. Wij hebben namelijk ook een oudje, een merrie van bijna 33 en die krijgt dit dus niet. Ten eerste omdat ze niet meer zo goed kan kauwen (mist al flink wat kiezen en tanden) en ten tweede omdat dit dus niet voedzaam is in de zin van voldoende voedingsstoffen (= bijna alleen puur maagvulling), er zit dus veels te weinig in.
Wij geven deze merrie een mengsel van veel grasmix en pulp. We zetten gewoon een halve speciekuip in haar stal. Ze ziet er nog super uit!

-
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





slow feeders Empty
BerichtOnderwerp: Re: slow feeders   slow feeders Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
slow feeders
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Welke 'slow feeders' gebruik jij?
» grappige slow feeder
» Twee hooivoorzieningen: een slow en een 'gewoon'
» van hooiruif naar slow feeder
» Hoezo slow feeder... wat een onzin!

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: 'Langzame' voersystemen-
Ga naar: