Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Hildes paards paradijs

Ga naar beneden 
+4
Kirsten
Berith
yvonnedejong
Hilde
8 plaatsers
AuteurBericht
Hilde

Hilde


Aantal berichten : 30
Registratiedatum : 16-09-10
Leeftijd : 41
Woonplaats : België

Hildes paards paradijs Empty
BerichtOnderwerp: Hildes paards paradijs   Hildes paards paradijs Emptydo 7 okt 2010 - 0:53

Hier ben ik dan eindelijk met de plattegrond van mijn paddockparadijs! Niet zo professioneel allemaal, maar ik hoop dat dit toch al een duidelijk beeld kan geven. Graag geef ik nog wat meer uitleg bij dit alles, en wat foto's ter illustratie.

Hildes paards paradijs Paddockparadise

Onze wei is 1ha2 groot. Het poeltje en de bosjes is een soort moerasje, wat dieper gelegen stukje. Helaas mogen we daar niks aan wijzigen, want hier kan je oa een mooie drinkvijver van maken. Hoe het er nu bij ligt, is het echt ontoegankelijk voor de paarden (vuil water en veel grote struiken) zodat we het rondom mooi afgespannen hebben.

We hebben een pad rond het ganse perceel gemaakt, waarbij we voor dat poeltje bleven. Naar volgende zomer toe, trekken we het pad achter het poeltje door. Nu is dit echter onmogelijk, omdat het daar erg nat is. Dus we hebben nog uitbreidingsplannen naar volgende zomer toe.

Ook maakten we een middengang, om de paarden iets meer afwisseling en nog wat meer bewegingsruimte te geven. We hebben 3 graasweitjes, waarop we momenteel aan het experimenteren zijn met strookbegrazing. Dagelijks krijgen ze een strook van 5m bij.

Onze hooivoedersystemen liggen her en der verspreid. We hebben momenteel 4 hooibanden. Tevens maken we gebruik van fijnmazige hooinetten die we langs het pad vastbinden aan een weidepaal. Naar de winter toe wordt het nog een beetje uittesten hoeveel hooi ze zullen verbruiken, misschien komen er nog meer hooibanden/netten bij.

Op het pad hebben we twee verbredingen (de voormalige paddock) waarop we twee zandheuvels hebben aangelegd. Ook staat er een koeborstel, die dient als krabpaal en waar de paarden gek op zijn.

We hebben gebruik gemaakt van afgeronde hoeken overal, en aan de ingang is er ook een sasje gemaakt zodat we veilig op en van de wei kunnen.

We hebben ruime schuilstallen, die stonden er al. Door een buis in te haken, kunnen we de paarden even opsluiten om te laten eten, of om te bekappen,... Voor de stallen ligt er wat verharding, wat een prima hoefjestraining is.
Momenteel ligt er nog stro op de bodem van de stallen, omdat daaronder treinbils liggen die erg glad kunnen zijn als ze nat worden. Die bils gaan eruit, en de stallen worden verhard door ruwe straatklinkers. Het stro is dan ook niet meer nodig.

Graag zou ik nog extra verharding aanleggen, en stukjes kiezelpaden, maar de weide is helaas mijn eigendom niet, zodat dit onmogelijk is. Toch ben ik al heel blij met hetgeen we hebben!

Hildes paards paradijs Img0618f
Deze foto geeft je een mooi overzicht van de graasweides.

Hildes paards paradijs Img0621r
Dit is het pad achteraan, langs het poeltje en de bosjes, waarvan je een deel op de foto links ziet.

Hildes paards paradijs Img0615j
Dit is het uiterst linkse pad op het grondplan, met een hooikussen in het midden en achteraan een hooiknabbelende Quick.

Hildes paards paradijs Img0607w
Eén van de twee verbredingen van het pad. Hierop hebben we een zandheuvel aangelegd en de krabborstel geplaatst. Bezu en Caraf eten lekker aan hun hooinet.

Hildes paards paradijs Img0624pp
De middengang, die naar de stallen toe gaat.

Hildes paards paradijs Img0638ym
De verharding voor de stallen. Vroeger ooit aangelegd uit gebruiksgemak, maar onbewust een keigoede hoefjestraining!

Indien jullie nog tips/adviezen/opmerkingen hebben, altijd welkom!
Terug naar boven Ga naar beneden
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Hildes paards paradijs Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hildes paards paradijs   Hildes paards paradijs Emptydo 7 okt 2010 - 1:07

Hoi wat mooi zeg en wat een mooi stuk grond.
Jullie hebben erg veel werk verzet.
Die banden met bak erin is echt mooi om te zien!
Kan jij jou pad het hele jaar door gebruiken?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
Hilde

Hilde


Aantal berichten : 30
Registratiedatum : 16-09-10
Leeftijd : 41
Woonplaats : België

Hildes paards paradijs Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hildes paards paradijs   Hildes paards paradijs Emptydo 7 okt 2010 - 2:49

Hoi Yvonne, bedankt voor jouw complimentjes! Mijn paddockparadijs is gloednieuw; de paarden lopen er nu ongeveer 3 weken in rond. Ik heb dus geen flauw idee dat ik het pad het ganse jaar door zal kunnen blijven gebruiken. Op de foto's was het nog redelijk droog, en nog niet veel belopen. Nu het natter begint te worden, veranderen de paden stilaan van groen naar zwart, dus dat wordt afwachten. Wel hebben we aan het poeltje al een heel natte hoek, omdat het daar wat lager gelegen is. Laat ons hopen dat het zal meevallen, maar ik vrees dat de paden weldra modderbaden zullen worden!
Terug naar boven Ga naar beneden
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Hildes paards paradijs Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hildes paards paradijs   Hildes paards paradijs Emptydo 7 okt 2010 - 7:39

Ziet er mooi uit, mooi ruim opgezet, die zandheuvels zijn ook leuk, al zullen ze denk ik niet heel lang heuvels blijven, maar het scheelt natuurlijk wel enorm in de modder.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Kirsten

Kirsten


Aantal berichten : 52
Registratiedatum : 13-09-10
Woonplaats : Drenthe

Hildes paards paradijs Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hildes paards paradijs   Hildes paards paradijs Emptydo 7 okt 2010 - 8:38

Wat een ontzettend mooi pp. Je hebt echt heel veel werk verzet in korte tijd. Erg leuk! Hoe vinden de paarden het?

Ik zie dat je de openingen van de weides in de hoeken hebt gemaakt. Hier zat ik voor mijn pp ook aan te denken, omdat je dan een ruime bocht hebt van het pad naar de wei en geen scherpe. Hoe ervaar jij dit.

Het middenpad vind ik ook een leuk idee. Ik durfde het bij mij thuis niet aan omdat ik maar 0,5hectare heb, maar als ik jou foto's zie, ga ik er toch nog een keer over na denken.

Liggen jouw paarden ook in de stallen? Zo ja dan is het misschien een idee om de bielzen eruit te halen en er geel zand in te leggen ipv klinkers. Ik weet niet hoe onze mede pp-ers hier over denken, maar mijn ervaring is dat ze schaafwondjes krijgen van het liggen op stenen. Andere optie is om er toch stro in te laten liggen. Dan hebben ze en wat te knabbelen als ze in de stal staan en ze kunnen zacht liggen.
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Hildes paards paradijs Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hildes paards paradijs   Hildes paards paradijs Emptydo 7 okt 2010 - 20:53

Wat een ontzettend mooi PP heb je Hilde! Lijkt me heel erg leuk als je volgend jaar het stukje om de poel heen kunt maken.

Goed idee om de koeienborstels te gebruiken. Daar heb ik zelf ook aan gedacht, maar ik verwachtte dat die te hard waren voor de paarden, dat de paarden die niet fijn zouden vinden. Maar jij hebt daar dus goede ervaringen mee? Dan ga ik toch nog overwegen om ook een koeborstel ergens in mijn PP te plaatsen.

Ik ben het wel met Kirsten eens dat paarden beter niet op een harde ondergrond liggen. Ze zullen er denk ik ook niet snel voor kiezen als ze ook ergens anders kunnen liggen waar het wel zachter is. Maar als dat niet in de schuilstal te vinden is, dan moeten ze misschien gaan kiezen tussen een aantal mogelijkheden die allemaal niet helemaal de voorkeur hebben.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Hildes paards paradijs Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hildes paards paradijs   Hildes paards paradijs Emptydo 7 okt 2010 - 21:46

op stenen zullen ze inderdaad niet gaan liggen, dat doen ze hier bij mij ook niet.
als je geen stro meer wil leggen, zou je ook stalmatten kunnen overwegen.
dat ben ik ook van plan met mijn schuilstalletje.
zand heb ik ook geprobeerd, maar dat werd een ontzettende smeerboel.

ik vind je pp heel mooi uitgewerkt, de voederplaatsen liggen ook heel goed verspreid.
super gedaan compliment
water en liksteen heb ik niet meteen op de plattegrond zien staan, maar ik veronderstel dat die ook wel ergens aanwezig zullen zijn knipoog
het lijkt mij een heel mooi idee om het pad volgend jaar rond het poeltje te laten gaan.
zo wordt dat stuk tenminste ook benut, het pad wordt langer en je houdt extra wei over grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
Hilde

Hilde


Aantal berichten : 30
Registratiedatum : 16-09-10
Leeftijd : 41
Woonplaats : België

Hildes paards paradijs Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hildes paards paradijs   Hildes paards paradijs Emptyvr 8 okt 2010 - 2:00

Bedankt voor jullie enthousiaste reacties allemaal! glimlach

De paarden vinden het paradijs echt geweldig, ze gaan erg graag op ontdekkingstocht en genieten van al het lekkers dat ze onderweg tegenkomen. Ik heb ze ook al een paar keer uitgelaten gek zien doen, daarbij kunnen ze nu lekker doorrennen, heerlijk is dat!

De ingangen van alle graasweides zijn inderdaad aan de schuine hoeken gemaakt, en dat vind ik erg handig. Bovendien zijn er langs weerszijden ingangen, zodat ze dus gewoon rechtdoor in en uit kunnen lopen. Handig omdat we per dag maar 5 meter gras geven, en als je dan op een nieuw stukje begint, vermijd je met die tweede uitgang dat ze klem komen te staan.

Onze paarden liggen nooit in de stallen, maar wel op het gras of langs de heuvels. Die bils wou ik eruit, omdat ze glad zijn en beginnen te ruiken. Bovendien wil ik vermijden dat ze erop los plassen en mesten in de stallen, wat met het stro gebeurt. Ik dacht er dus aan om één stal te verharden, en twee met zand op te vullen. Die verharding wil ik omdat ik daar de paarden bekap, en omdat het Quicks stal is. Quick is mijn rijpaard, en wat extra hoefjestraining op het harde kan dus nooit kwaad! Het zand in de andere stallen, daar kunnen ze nog in plassen en mesten, maar het is minder opkuiswerk dan dat er overal nat en vuil stro tussen zit.

De koeborstel vinden ze echt de max! Ik ben nog steeds erg blij dat ik hem gekocht heb, want het was een beetje afwachten of ze het wel aangenaam zouden vinden. Een aanrader dus! Wel een nadeel: als je paarden van verschillende groottes hebt, kunnen ze niet allemaal genieten van de borstel. Zeker niet van de horizontale borstel, die echt op maat moet hangen zodat ze er juist met hun rug onder kunnen, om te genieten van een rugmassage.

Wat ik inderdaad niet getoond of beschreven heb, is het drinken en de likstenen. Onze drinkvoorziening bestaat uit een bad dat niet ver van de schuilstallen staat. In elke stal hangt een liksteen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Hildes paards paradijs Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hildes paards paradijs   Hildes paards paradijs Emptyma 11 okt 2010 - 4:55

Dat ziet er allemaal heel mooi uit Hilde! Erg mooi ruim opgezet met die brede paden.

Die zandheuvel zal wel niet lang meer een heuvel zijn grijns . Maar zo te zien heb je dat zand nog wel nodig op die plek knipoog , mocht het langdurig slechter weer zijn.

Hilde schreef:
De paarden vinden het paradijs echt geweldig, ze gaan erg graag op ontdekkingstocht en genieten van al het lekkers dat ze onderweg tegenkomen. Ik heb ze ook al een paar keer uitgelaten gek zien doen, daarbij kunnen ze nu lekker doorrennen, heerlijk is dat!

Dit tovert altijd weer een glimlach op mijn gezicht, prachtig toch zoals een PP werkt voor de paarden, echt de ultieme uitvinding!
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hildes paards paradijs Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hildes paards paradijs   Hildes paards paradijs Emptydi 12 okt 2010 - 4:15

Mooie indeling Hilde compliment! En een mooi gelegen terrein ook, met al die bomen er omheen (ik ben gek op bomen glimlach). Heb jij van die brave paarden die aan één draadje genoeg hebben? Bij ons waren twee draden zelfs nog niet afdoende met die dikke kuiven van onze IJslanders knipoog.
Hoort het stuk achter en rechts van het 'moeras' ook nog bij je perceel?

Heerlijk genieten hè, als je paarden zo'n fijn leven hebben in hun PP! En dat gevoel gaat nooit over hoera!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Hilde

Hilde


Aantal berichten : 30
Registratiedatum : 16-09-10
Leeftijd : 41
Woonplaats : België

Hildes paards paradijs Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hildes paards paradijs   Hildes paards paradijs Emptydi 12 okt 2010 - 22:30

Bedankt voor jullie lovende woorden! glimlach
Het stukje achter en rechts van het moeras hoort inderdaad nog bij de weide. Nu wordt het niet benut, omdat het daar sowieso erg nat is. Het is wel onze bedoeling om het pad in de lente en zomer achter dat moeras door te trekken, zodat ze weer iets nieuws hebben. Bovendien is het dan wat minder nat, zodat het zo geen poel wordt.

De wei is bijna helemaal omringd door bomen en struiken, wat inderdaad de max is. Natuurlijke schaduw en een heerlijke knabbel! Wel hebben we altijd stormschade als het eens flink gewaaid heeft; takken over de omheining en in de wei, maar dat is een lekkernij voor de paarden en het is dan even kwestie van de overbodige takken op tijd wegdoen.

Eén draadje is voorlopig genoeg, we zijn nog volop aan het experimenteren eigenlijk. Wel kan onze grootste, Quick, er gewoon met zijn hals overhangen en gras eten, maar dat vinden we niet zo erg. Er staat overal stroom op, zodat ze de stroomdraad wel met rust laten knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Hildes paards paradijs Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hildes paards paradijs   Hildes paards paradijs Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Hildes paards paradijs
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Het vosjes paradijs
» actie in het paradijs!!
» Update van ons paradijs
» Mee denken paddock paradijs
» Ons beginnende paddock paradijs

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Plattegronden-
Ga naar: