Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Voer-oefeningen

Ga naar beneden 
+2
Hilde
Mai
6 plaatsers
AuteurBericht
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Voer-oefeningen Empty
BerichtOnderwerp: Voer-oefeningen   Voer-oefeningen Emptyza 2 okt 2010 - 0:55

Ik schreef al in het plattegrond-topic van Yvonne dat ik momenteel bezig ben met voeroefeningen. Niet met het vullen van de hooibakken deze keer zoals in het filmpje dat ik eerder plaatste, maar met de emmers met graan. Heel leerzaam en de paarden veranderen er echt door, ze worden veel beleefder en geduldiger. De reden dat ik dit ben gaan doen is dat ik ervan begon te balen dat de paarden zich tijdens voertijd altijd zo ongeduldig en chaotisch gedroegen: heen en weer ijsberen, elkaar wegjagen, schrapen met hun voorbenen, slaan met hun hoofden. Ik wil ze hun emmers om kunnen hangen terwijl ik tussen ze sta en dan niet overhoop gelopen worden omdat de een toevallig vindt dat de ander weggejaagd moet worden of omdat het allemaal niet snel genoeg gaat.

Dit is wat ik sinds een week doe: ik zet de emmers in de open stal, waar de paarden dan uiteraard niet in mogen. Dan kijk ik welk paard zich op dat moment het beleefdst gedraagt (niet de stal binnenkomt, netjes op afstand blijft wachten, niet een ander paard wegjaagt etc.) en die krijgt als eerste de emmer. Voordat ik de emmer geef (met een touw achter de oren) houd ik deze voor mijn lichaam en geef aan dat het paard er nog niet uit mag eten; ik zeg 'uh uh uh', en beweeg mijn zweepje tussen paardenneus en emmer indien nodig. Pas als ik zeg 'ga maar eten' mogen ze met hun neus in de emmer en hang ik het touw achter hun oren.
Het is heel interessant om te zien hoe vijf individuele paarden zich ontwikkelen in deze oefening (twee van de zeven staan momenteel niet aan huis). Sommige hebben het heel snel door en verdienen zodoende dus steeds sneller hun eten. Andere blijven veel langer koppig volhouden met proberen de emmer alvast met hun tanden uit mijn handen te trekken. Vooral Birki, de kuddeleider, is hier heel hardnekkig in. Maar ik weet zeker dat ook hij het gaat leren. Hij is al veel rustiger geworden met wachten en ijsbeert minder heen en weer. De eerste dagen was het bij hem alles of niets: of hij probeerde de emmer uit mijn handen te trekken, of hij liep gewoon helemaal weg en wilde er niets meer mee te maken hebben. Sefja, van wie ik altijd dacht dat ze heel lief en zachtaardig was, blijkt ook een behoorlijk koppig en drammerig kantje te hebben. Saegola, die altijd het meest onbeheerst en ongedurig was rond voertijd (met haar been stampen en haar hoofd zwaaien, soms zelfs een beetje steigeren) leert nog het snelst van allemaal en is al zo rustig en beleefd geworden, echt verbazingwekkend.
De ene dag gaat het wat beter dan de andere, maar over het geheel genomen zit er bij alle paarden nog steeds verbetering in.
Het valt niet altijd mee om in mijn eentje een oogje te blijven houden op vijf paarden en bv. te voorkomen dat er eentje toch de stal in loopt terwijl ik met een ander paard bezig ben met de emmer, maar meestal gaat het toch heel goed en ze begrijpen het steeds beter.

Ook bij het in de wei laten pas ik nu zoiets toe. Eerst maakte ik altijd de draad open en dan liep/rende de hele kudde in één keer de wei in. Met als gevolg dat ze niet altijd even goed op me letten, vooral Birki stormde nogal eens vlak langs me zodat ik (bijna) opzij moest springen. Ook dat was ik zat, dus nu kijk ik welk paard zich rustig gedraagt, ik doe de draad open, laat dat paard nog heel even wachten op een handsignaal en laat hem/haar dan naar binnen. Draadje weer dicht, volgende paard. De eerste paar keer was Birki steeds als laatste omdat hij heel ongeduldig bleef en niet wilde wachten. Hij stormde zelfs een keer bijna door de draad heen (maar gelukkig net niet). De laatste dagen gaat het steeds beter, hij wacht steeds geduldiger en als hij naar binnen mag doet hij dat heel rustig i.p.v. als een idioot naar binnen te stormen. Kría is in het begin een keer heel boos geweest omdat het haar allemaal niet snel genoeg ging. Ze bleef toen als laatste over en werd zo pissig toen ze alle andere paarden al in de wei zag lopen dat ze twee rondjes door het PP-pad heeft gerend, bokkend en gillend. Ik heb gewoon afgewacht en daarna kwam ze weer bij me staan, wachtte netjes nog even toen ik de draad al open had en wandelde heel bedaard de wei in.

Het bij-effect van deze oefeningen is dat de paarden niet alleen met voeren beleefder en attenter worden, maar sowieso in de hele omgang. Vooral Birki is de afgelopen week erg aan het veranderen. We hebben meer contact met hem (hij was altijd een beetje het 'blijf-van-mijn-lijf' type), hij stelt zich meer open, heeft zijn oren vaker naar voren. Zelfs mijn man merkt het (en die merkt dit soort dingen niet zo snel knipoog). Ongelooflijk hoeveel er verandert door beleefdheids- en geduldoefeningen te doen rondom voedsel!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Hilde

Hilde


Aantal berichten : 30
Registratiedatum : 16-09-10
Leeftijd : 41
Woonplaats : België

Voer-oefeningen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voer-oefeningen   Voer-oefeningen Emptyzo 3 okt 2010 - 8:29

Wat een goed initiatief Marja, echte voeroefeningen inlassen! compliment Ook onze paarden moeten goede manieren hebben, voordat ze hun granen krijgen. Zo hebben we ze geleerd om elk in hun schuilstal te gaan, zodat we er een buis kunnen voorhangen, zodat ze eventjes vaststaan om te eten. Erg handig ook om hun hoeven te kunnen bekappen, of ze eens te borstelen of ze te verzorgen als ze kwetsuren hebben. Vroeger was het voederen een echte chaos en dominantiestrijd, maar sinds we ze geleerd hebben om elk in hun eigen stal te gaan alvorens het eten komt, verloopt alles heel kalm.

Ook heb ik eens geëxperimenteerd met een oefening vanop de site van Carolyn Resnick. Zet een emmer wortels op een paddock of stukje wei, en verdedig deze. Het paard mag dus niet van de wortels eten, het zijn de jouwe. Pas als het paard jou aandacht geeft ipv de emmer wortels, krijgt hij ze te eten. Het is verrassend hoe snel mijn paarden de oefening doorhadden; na een paar keer negeerden ze de wortels compleet!
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Voer-oefeningen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voer-oefeningen   Voer-oefeningen Emptyzo 3 okt 2010 - 11:24

Hilde schreef:
Ook heb ik eens geëxperimenteerd met een oefening vanop de site van Carolyn Resnick. Zet een emmer wortels op een paddock of stukje wei, en verdedig deze. Het paard mag dus niet van de wortels eten, het zijn de jouwe. Pas als het paard jou aandacht geeft ipv de emmer wortels, krijgt hij ze te eten. Het is verrassend hoe snel mijn paarden de oefening doorhadden; na een paar keer negeerden ze de wortels compleet!
Oh wat leuk Hilde dat je ook oefeningen doet van Carolyn Resnick's site! Ik ben al jaren een trouw lezer van haar blog en heb afgelopen zomer deelgenomen aan haar 3 maanden durende Waterhole Rituals cursus (via internet). Ik vond het een openbaring en heb er erg veel van geleerd. Er is zoveel meer rust gekomen in mijn omgang met de paarden. Niet dat die er voor de cursus niet was, maar het was echt een eye-opener met hoe weinig energie en correcties je toe kan. Wat dat betreft was wat ik voorheen deed toch nog een 'overload'.
Mijn voeroefeningen zijn ook geïnspireerd door Carolyn, haar werk met paarden is vrijwel altijd rondom voedsel. Ik heb tegenwoordig als ik met de paarden werk eigenlijk altijd een emmer voer midden in de bak/paddock op de grond staan. Ik bepaal wanneer ik ze een beloningsbrokje uit die emmer geef maar de paarden mogen er zelf niet aan komen. Dat hebben ze snel door en op deze manier kun je heel goed aan grenzen werken.

Kom jij regelmatig op Carolyn's blog?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Hilde

Hilde


Aantal berichten : 30
Registratiedatum : 16-09-10
Leeftijd : 41
Woonplaats : België

Voer-oefeningen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voer-oefeningen   Voer-oefeningen Emptyzo 3 okt 2010 - 18:15

Hoi Marja, ik dacht wel dat jouw voer-oefeningen gebaseerd waren op de blog van Carolyn Resnick! knipoog Ik probeer regelmatig dingen te lezen op haar site ja, krijg ook alle nieuws via mail toegestuurd, en ik moet zeggen dat ik het één van de interessantste paardenmensen vind die ik tot hier toe ben tegengekomen. Er zijn de dag van vandaag zoveel natuurlijke trainingsmethodes, denk maar aan Parelli, Emiel Voest,... maar Carolyns blog spreekt me het meest aan. Die cursus moet echt de max geweest zijn, je zal er ongetwijfeld heel wat aan gehad hebben!
Terug naar boven Ga naar beneden
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Voer-oefeningen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voer-oefeningen   Voer-oefeningen Emptyma 4 okt 2010 - 1:28

Heel leuk om te lezen hoe je hiermee bezig bent (geweest) Marja. Heel mooi dat je daardoor ook in de omgang veranderingen krijgt.

Ik denk zelf dat niet alleen de oefeningen op zich dit bewerkstelligen, maar ook de verandering in je eigen benadering en energie naar de paarden toe.
Terug naar boven Ga naar beneden
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Voer-oefeningen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voer-oefeningen   Voer-oefeningen Emptyma 4 okt 2010 - 2:27

Hoi Marja,

Nu ben ik erg nieuwsgierig naar je filmpje(s). aanbidding aanbidding aanbidding
Ik ben nu met het hooivoeren anders aan het doen en dat werkt super.
Ze hebben echt respect nu voor mij!(wat voorheen echt niet zo was)
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Voer-oefeningen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voer-oefeningen   Voer-oefeningen Emptywo 6 okt 2010 - 3:25

yvonnedejong schreef:
Nu ben ik erg nieuwsgierig naar je filmpje(s). aanbidding aanbidding aanbidding
Ik zal eens kijken wat ik voor je kan doen Yvonne lekker puh.

Citaat :
Ik ben nu met het hooivoeren anders aan het doen en dat werkt super.
Ze hebben echt respect nu voor mij!(wat voorheen echt niet zo was)
Wat heb je veranderd in je manier van voeren Yvonne?

Hilde schreef:
Die cursus moet echt de max geweest zijn, je zal er ongetwijfeld heel wat aan gehad hebben!
Ik vind Carolyn's cursus echt 'life changing'! Echt, je komt op een heel andere manier in het leven te staan en gaat heel anders naar alles kijken, niet alleen naar je paarden, maar naar alles in je leven. Je komt meer bij jezelf, in je eigen gevoel. Een aanrader Hilde!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Voer-oefeningen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voer-oefeningen   Voer-oefeningen Emptydo 7 okt 2010 - 0:58

Marja schreef:


Citaat :
Ik ben nu met het hooivoeren anders aan het doen en dat werkt super.
Ze hebben echt respect nu voor mij!(wat voorheen echt niet zo was)
Wat heb je veranderd in je manier van voeren Yvonne?
Normaal moest ik een pluk hooi over het hek gooien anders kwam ik met de kruiwagen de wei niet in. Dan snel de bak vullen in de hoop dat ik klaar was voor hun die pluk op hadden.
Nu neem ik een zweep mee en moeten ze bij me weg blijven. Nu ze dit weten proberen ze niet eens meer uit de kruiwagen te eten.
Ik kan ook zo de bak vullen als ik zeg eten maar mogen ze eten. Werkt super.
Alleen Winnetou is hardleers en moet ik af en toe een tikje geven voor meer afstand.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Voer-oefeningen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voer-oefeningen   Voer-oefeningen Emptydi 12 okt 2010 - 4:19

En merk jij nu ook dat je paarden in de hele omgang beleefder worden door die voeroefeningen Yvonne, dus niet alleen tijdens het voeren?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Voer-oefeningen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voer-oefeningen   Voer-oefeningen Emptyma 10 jan 2011 - 3:16

Het heeft héél lang geduurd, maar hier zijn dan eindelijk twee filmpjes van mijn 'voeremmer- en weidetoegang-training' (wel met Engelse beschrijving vanwege mijn internationale contacten met studenten van Carolyn Resnick):



Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Voer-oefeningen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voer-oefeningen   Voer-oefeningen Emptyma 10 jan 2011 - 20:40

Leuk topic! Leuk ook dat je het niet alleen bij het directe voeren toepast, maar ook bij het openen van het hek. Als je eraan gewend bent, is het een kleine moeite, maar ik denk wel dat het een groot effect heeft.

Mijn pony's staan op een pensionstal, en hoewel het logisch is dat ze daar bij voertijd simpelweg het voer in de voerbakken gooien, vind ik het toch altijd zonde dat veel paarden enigszins verstoord gedrag vertonen als de voerkar langskomt (tanden langs tralies van de box, schoppen, hoofdschudden e.d.), en ze toch gewoon beloond worden voor dat gedrag.

Hier nog een filmpje over hetzelfde onderwerp, van Cynthia Royal (die volgens mij volgens de methode van Carolyn Resnick werkt, maar andere namen heeft voor de verschillende oefeningen): https://www.youtube.com/user/DiscoverTheMagic#p/u/5/59bJB78MIx8
(om de een of andere reden kon ik het filmpje niet weergeven in het bericht, want de code '[/youtube] werd als onderdeel van de link gezien.)
Terug naar boven Ga naar beneden
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Voer-oefeningen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voer-oefeningen   Voer-oefeningen Emptyma 10 jan 2011 - 21:47

Wat een geweldig filmpje Marja!

Vooral bij het openen van het hek.
Je moet er wel de tijd voor hebben met 7 paarden om het altijd op deze manier te doen.
Ik haal Atent altijd uit de wei als hij bix krijgt, dat doe ik ook altijd op dezelfde manier, eerst wachten voor het draad, pas als hij geduldig wacht doe ik het draadje open.
Vorig jaar denderde hij nog bijna door me heen dus dacht ik dit moet anders.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Voer-oefeningen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voer-oefeningen   Voer-oefeningen Emptydi 11 jan 2011 - 2:26

Ja, dat filmpje van Cynthia Royal kende ik ook Wieteke, is ook een leuke! Ik vroeg me wel af waarom ze bij Blanco de uitloop niet in gaat en bij de andere paarden wel?

Ja Yvonne, het kost soms wel wat tijd met die 7 rakkers van mij lekker puh. Nou is het wel zo dat de paarden pas sinds kort op de wei gaan die je in dit filmpje ziet, en de ingang van deze wei net andersom zit dan bij de vorige wei (de opening rechts i.p.v. links). En dan wordt het ineens weer een totaal nieuwe oefening voor ze, want nu moeten ze ineens aan mijn andere kant staan dan eerst. Dat is dan alweer genoeg aanleiding voor wat ongeduld en irritatie hier en daar, haha. Bij de vorige wei duurde het inmiddels al veel korter omdat ze die routine al goed kenden.
Ik vind het trouwens helemaal niet erg dat het wat tijd kost, want ik vind het leuk om te doen. Tijdens deze oefening zie ik altijd de persoonlijkheden van al mijn paarden door een vergrootglas en komen al hun eigenaardigheden (bv. ongeduld, drammerigheid, of juist langzaam reageren) duidelijk naar voren, heel grappig en ook leerzaam.

N.B. Wieteke, misschien dat de link niet weergegeven wordt omdat je de link van de video hebt gebruikt op de kanaalpagina van Cynthia. Die is anders dan de 'normale' link van de video.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
marleen




Aantal berichten : 111
Registratiedatum : 22-05-10

Voer-oefeningen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voer-oefeningen   Voer-oefeningen Emptyzo 16 jan 2011 - 4:00

Wauw, wat een leuke filmpjes.
Ten eerste ben ik echt wel een beetje jalours op jou paardjes.
Wat zijn ze toch mooi...

Ik ben erg onder de indruk van de oefeningen.
Van de zomer ben ik begonnen om mijn fjord te leren dat ze niet zomaar alles gelijk mag opeten wat ze ziet maar dat is denk ik nog wel een lang durig proces.
Ik heb weer nieuwe ideeetjes opgedaan uit jou filmpjes die ik zeker ook ga toepassen bij mijn paardjes.
Ook de emmers met touwtjes vond ik een super goed idee.
Waarom ik daar nooit zelf opgekomen ben verwarring
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Voer-oefeningen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voer-oefeningen   Voer-oefeningen Emptyzo 16 jan 2011 - 8:01

Ik heb inmiddels alweer wat aangepast aan de weide-oefening. In het filmpje is het nog zo dat als een paard ongeduldig wordt en wegloopt ik verder ga met een ander die zich dan aanbiedt. Dat zorgt voor vrij veel onrust omdat alle paarden door elkaar heen blijven lopen. Nu doe ik het zo dat ik me blijf focussen op één paard, dus ook al loopt het paard weg, dan haal ik datzelfde paard weer terug om het nog eens te proberen. Ik heb het idee dat ze daardoor beter leren om goed af te ronden waar we mee begonnen zijn. Nu, een paar dagen later, lijkt het al steeds vloeiender te verlopen op deze manier. Binnenkort misschien weer een update-filmpje knipoog?

marleen schreef:
Van de zomer ben ik begonnen om mijn fjord te leren dat ze niet zomaar alles gelijk mag opeten wat ze ziet maar dat is denk ik nog wel een lang durig proces.
Wat ik doe met het voeren bij de stal is ook een langdurig proces geweest. Vooral bij Birki, de leider van de kudde, duurde het heel lang voor hij niet meer probeerde om de emmer met zijn tanden beet te pakken en naar zich toe te trekken verontwaardiging. Steeds weer moest ik met mijn zweepje tussen zijn neus en de emmer heen en weer zwiepen maar hij leek het maar niet op te (willen?) pikken. Ik heb gewoon rustig volgehouden en op een gegeven moment gaf hij het op en bleef netjes wachten. Sinds een paar dagen laat ik het zweepje in de stal liggen omdat ik het eigenlijk bij geen van de paarden meer nodig heb. Mocht een paard zich heel even vergissen, kan ik het nu met een handsignaal af en dan weten ze het weer.
Inmiddels heb ik de moeilijkheidsgraad weer ietsje opgevoerd: ik houd nu de emmers lager waardoor de verleiding om erin te duiken voor de paarden groter wordt. Ik zie ze wel gretig kijken maar eigenlijk blijven ze er allemaal toch netjes af.

Een positief bijverschijnsel van deze voeroefeningen is dat Saegola, die altijd tijdens andere oefeningen heel brutaal beloningssnoepjes uit mijn hand griste (waarbij ze ook wel eens in mijn hand beet) nu veel beleefder is en wacht tot ik zeg dat ze het mag pakken glimlach.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Gesponsorde inhoud





Voer-oefeningen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voer-oefeningen   Voer-oefeningen Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Voer-oefeningen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» winter voer

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gedrag-
Ga naar: