IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

PP Kirsten op 5000m2

Ga naar beneden 
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
Kirsten

Aantal berichten : 52
Registratiedatum : 13-09-10

BerichtOnderwerp: PP Kirsten op 5000m2   wo 15 sep 2010 - 7:43

Aangezien ik in mijn voorstelronde beloofd heb om een plattegrond van mijn (toekomstige) pp te plaatsen, hierbij een eerste ideetje:

Het perceel is 40x125 meter en bestaat nu uit een geitenwei, zandbak en 3 weides. Mijn plan is om een pad om de wei te leggen die aan de zijkanten 3m breed is en aan de voor- en achterkant 6m breed. De zandbak wordt opgedeelt in een rijbak van 20x40 en een paddock van 10x40. Bij de paddock komt een schuilstal. Ik ben nog aan het twijfelen of ik de weides in drie stroken houd, of in 4 blokken maak (horizontaal en vertikaal doormidden op plattegrond). Voordeel van 3 stroken is dat de weides langer zijn en de paarden dus meer kunnen rennen.

Jullie ideeën zijn meer dan welkom.

Inmiddels ben ik dankzij jullie tips in het bezit van 3 palletboxen (3 gele en een rode). Deze gaan we met triplex platen betimmeren, zodat het beter in het landschap past (bruin kleurtje). Ik ben er alleen nog niet over uit of ik draadmatten of netten in de bakken wil. Misschien kunnen jullie daarover met me meedenken. Ik heb namelijk mijn merrie op ijzers staan. Draadmatten vind ik dus een beetje eng. Ik zie haar geen gekken dingen (meer) doen, maar ze zal maar net als Atent van Yvonne in de bak gaan staan en met haar ijzers in het metaal vast blijven zitten. Een net knapt dan sneller. Als frame zat ik dan aan die gele buizen te denken die je gebruikt om elektriciteitsdraden te beschermen. Dit is redelijk stevig, maar breekt sneller in geval van nood dan een metalen frame.

Hetzelfde probleem heb ik in de stal De 2 jongens (jonge hengsten van 2,5 en 1,5) wil ik met een schuilstal 24/7 buiten houden. Merrie en shet komen 's nachts op stal. Nu wil ik daar ook graag gebruik maken van slow-feeding. Ik heb samen met Nina (niet mijn merrie maar Nina van de Zeldenrust Stables) al zitten brainstormen via de mail wat hiervoor een oplossing zal kunnen zijn. Bijvoorbeeld hooikussen ophangen. Ik heb alleen het liefst dat ze van de grond eten. Tips??
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

Aantal berichten : 945
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 49

BerichtOnderwerp: Re: PP Kirsten op 5000m2   wo 15 sep 2010 - 20:50

Hoi Kirsten,

Ik weet niet of een pad van 3 meter helemaal breed genoeg is. Daar zou ik denk ik toch nog een meter van beide kanten van het land afpakken, zodat dat 4 meter wordt. Met een alleen merries zou 3 meter misschien wel gaan, maar ik heb hier 4 jongens lopen, en als ik zie hoe dat soms gaat over het pad.... Jongens kunnen soms zo spelen, en wedstrijdjes doen, dat ik soms met die 4 meter nog de handen voor m'n ogen houd en schietgebedjes doe dat het maar goed afloopt. Dat gespeel en gerace vind ik helemaal geweldig om te zien, maar het zou jammer zijn als het pad te smal is om er echt van te genieten.

De gele electriciteitsbuizen voelen voor mij ook niet helemaal veilig. Ze zijn misschien inderdaad wel sterk, maar ik betwijfel of het sterk genoeg is voor een paard. En als het dan wel knapt, dan kan dat spul lelijk scherpe splinters geven. Ik zou dan eerder kiezen voor een hooinet wat je volledig kunt sluiten, en die dan in alle 4 de hoeken van de bak bevestigen.

Voor de slowfeeders binnen zijn wij geinspireert door de bakken buiten met draadmat, en de bakken van Hartog die zij ontwikkeld hebben voor hun eigen geperste hooipakjes. http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoer/hartogvoerbox . Onze eigen stallen zijn nog niet klaar, dus ik kan daar nog geen foto's van maken. In de voorwand van de stallen komt zo'n sleuf die lager is als de rest van de stalwand. Door die sleuf kan het paard van het gangpad eten. Maar voor die sleuf komt dan nog een bak te hangen in hetzelfde hout en metaal als de stalwanden, waar we op de 'Hartog-manier' een draadmat ik kunnen schuiven. De draadmatten zou je denk ik ook kunnen vervangen door weer net zo'n hooinet als voor buiten, die je weer in alle hoeken van de bak bevestigd.
Als je de mogelijkheid niet hebt om het via zo'n voersleuf op het gangpad te doen, zou je denk ik ook best in een hoek van de stal een bak kunnen maken.
http://www.twas-tweerd.nl
Irene

Aantal berichten : 656

BerichtOnderwerp: Re: PP Kirsten op 5000m2   do 16 sep 2010 - 0:39

Je hebt een leuk stuk grond om een mooie PP te maken, de aanzet ziet er goed uit. Alleen zou ik net wat Monique zegt de zijkanten wel wat breder maken, 3 meter is eigenlijk wat krap. Vooral bij meerdere paarden en gezien de 2 jonge paarden die je hebt, inderdaad Monique heerlijk veel speelgedrag (soms idd even de ogen dichthouden grijns of eigenlijk niet, want het is zo leuk om te zien glimlach ) .

Wbt draadmatten of netten, ik zou het allebei te gevaarlijk vinden voor een paard met ijzers. Zo makkelijk breekt ook een net niet altijd.

Het idee van Monique wbt het slowfeeden binnen klinkt goed, alleen is het wel de merrie met ijzers die binnen staat, daar moet je dan wel weer rekening mee houden.
Kirsten

BerichtOnderwerp: Re: PP Kirsten op 5000m2   do 16 sep 2010 - 2:57

Bedankt voor het meedenken. Die gele electriciteitsbuizen zijn iderdaad scherp als ze wel breken en dus erg gevaarlijk. Dat doe ik dus maar niet. Een hooinet of hooikussen wat geheel gesloten kan worden en daarna in de bak bevestigd wordt is inderdaad een idee. Maar is dit dan eigenlijk niet hetzelfde als een net in een frame. Een net in een frame lijkt mij namelijk makkelijker in gebruik dan een net dat je moet sluiten.

Ik kan natuurlijk eerst de bak in gebruik nemen zonder slow-feeding en een tijdje (lees dagen tot weken) in de gaten houden, wat de merrie doet. Als ze er niet in gaat, geeft het ook geen gevaar. Ik verwacht namelijk niet dat ze dit zal doen. Misschien moet ik haar buiten sokken aandoen, zodat haar ijzers niet kunnen haken grijns

Het idee van monique voor het slow-feeding binnen is super, maar bij ons helaas niet haalbaar. Maar ik houd het zeker in mijn achterhoofd voor het geval we stallen ooit gaan verbouwen.

Een bak in de stal maken was ook ooit in mij opgekomen aan de hand van een voorbeeld dat ik ooit op Bokt had gezien. Nadeel vind ik dat het ruimte in de stal inneemt en dan heb ik hetzelfde probleem als buiten wat betreft de ijzers. Nu heb ik op dit forum ook een voorbeeld gezien met een rubberen deurmat. Dat is wel een optie(hé ook voor buiten als er zulke grote matten zijn). Daar is de kans namelijk wel heel klein dat de ijzers kunnen blijven haken.

Beiden bedankt voor de tip mbt de breedte van het pad. Ik heb al een aantal palen gedraaid, maar zal het pad verbreedden.

Mijn buitenste weides worden dan alleen 10m breed. Hier moet ik dan een beetje in gaan schuiven denk ik.
Mai
Admin

Aantal berichten : 3214
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 57

BerichtOnderwerp: Re: PP Kirsten op 5000m2   do 16 sep 2010 - 7:04

Leuk dat je al zo snel je plattegrond hebt geplaatst compliment!

Kirsten schreef:
Ik ben nog aan het twijfelen of ik de weides in drie stroken houd, of in 4 blokken maak (horizontaal en vertikaal doormidden op plattegrond). Voordeel van 3 stroken is dat de weides langer zijn en de paarden dus meer kunnen rennen.
Is het een idee om van de huidige 3 stroken er 2 te maken? Stel dat je paden dus 4 m breed worden, dan hou je 36 m over, dus twee weidestroken van 18 m breed. Of is 2 weides te weinig?

Citaat :
Inmiddels ben ik dankzij jullie tips in het bezit van 3 palletboxen (3 gele en een rode). Deze gaan we met triplex platen betimmeren, zodat het beter in het landschap past (bruin kleurtje). Ik ben er alleen nog niet over uit of ik draadmatten of netten in de bakken wil. Misschien kunnen jullie daarover met me meedenken. Ik heb namelijk mijn merrie op ijzers staan. Draadmatten vind ik dus een beetje eng. Ik zie haar geen gekken dingen (meer) doen, maar ze zal maar net als Atent van Yvonne in de bak gaan staan en met haar ijzers in het metaal vast blijven zitten. Een net knapt dan sneller. Als frame zat ik dan aan die gele buizen te denken die je gebruikt om elektriciteitsdraden te beschermen. Dit is redelijk stevig, maar breekt sneller in geval van nood dan een metalen frame.
Ik zou de hooibak die je nu bij de geitenwei hebt gepland in de hoek links achterin zetten zodat je in de beide verste hoeken een hooibak hebt staan. Het voordeel is dat het verder van het water af is zodat er meer gelopen zal worden. Ook is de afstand tussen beide bakken (40 m) net zodanig dat de paarden geneigd zullen zijn om tussen de bakken heen en weer te gaan lopen (zeker als er bij de andere bak ook een paard staat) om te kijken of het hooi in de andere bak misschien lekkerder is knipoog. Dat zie ik bij ons ook gebeuren (bij ons is de afstand tussen beide hoeken ca. 50 m).
Net als de anderen zou ik niet kiezen voor de plastic electriciteitspijpen, vanwege de scherpe splinters. Ik zou juist voor een onbreekbaar frame kiezen, zoals een frame van metalen pijp, die sommige mensen hier op het forum hebben gemaakt.
Een net knapt denk ik niet echt sneller dan een draadmat, tenminste niet de netten van Huck, die zijn beresterk. Als je toch je bakken gaat betimmeren is het misschien een idee om bovenaan een brede rand of beugel langs de buitenkant te maken. Ik denk dat een paard dan minder gemakkelijk een been over de rand kan slaan. Meestal gaat hij nl. met zijn been vlak langs de bak omhoog en met zo'n brede rand zou het been daar dan tegenaan stoten.

Citaat :
Hetzelfde probleem heb ik in de stal De 2 jongens (jonge hengsten van 2,5 en 1,5) wil ik met een schuilstal 24/7 buiten houden. Merrie en shet komen 's nachts op stal. Nu wil ik daar ook graag gebruik maken van slow-feeding. Ik heb samen met Nina (niet mijn merrie maar Nina van de Zeldenrust Stables) al zitten brainstormen via de mail wat hiervoor een oplossing zal kunnen zijn. Bijvoorbeeld hooikussen ophangen. Ik heb alleen het liefst dat ze van de grond eten. Tips??
Hooikussens ophangen is gevaarlijk bij paarden met ijzers, dus dat zou ik niet doen. Als je wil dat ze van grondniveau eten, zonder gevaar van ijzers die in draadmatten of netten blijven hangen, zul je denk ik toch weer met het principe van een bak moeten werken. Dat hoeft niet veel plaats in beslag te nemen want je kunt bv. een bak in een hoek maken, door een wand neer te zetten, zodat je een driehoekige bak krijgt. Ook hier weer een brede rand of beugel bovenaan de bakrand maken en dan in de bak een (driehoekig) frame met een net of draadmat.
Staan je merrie en je Shet in één stal bij elkaar of ieder in een eigen stal? Als ze bij elkaar staan is het natuurlijk weer lastig omdat de Shet niet uit een hoge bak zal kunnen eten.

http://www.paddockparadijs.nl
Kirsten

BerichtOnderwerp: Re: PP Kirsten op 5000m2   do 16 sep 2010 - 21:11

Wat ontzettend leuk dat jullie allemaal zo met mij meedenken!

Marja schreef:
Is het een idee om van de huidige 3 stroken er 2 te maken?
Ik had eerder 2 weides, maar heb hier vorig jaar 3 van gemaakt, omdat de tijd van rust (geen paarden op de wei) zo verlengt wordt en onze wei hier beter van blijft. Ik denk dat ik hierin gewoon het een en ander moet gaan proberen. In de winter is het de bedoeling ze op het pad en de bak/paddock te gaan houden. In het voorjaar wordt het dan dus uitproberen of 3 weides wil, of dat ik het anders moet gaan indelen.

Omdat ik deze winter nog niet alle paarden bij elkaar in kan houden omdat de jongste dan nog hengst is, krijgen de shet en merrie de bak met linkerpad en de jongens de paddock met rechterpad. Het eerste jaar kan mijn pp dus helaas nog niet optimaal gebruikt worden.

Marja schreef:
Ik zou de hooibak die je nu bij de geitenwei hebt gepland in de hoek links achterin zetten zodat je in de beide verste hoeken een hooibak hebt staan.
Bedankt voor de tip. Ga ik zeker doen. Echter kunnen de paarden deze winter dan dus nog niet gebruik maken van de beide hooibakken omdat er 1 op het pad van de merrie en de andere op het pad van de jongens staat. Is het een idee om dan voorin de hoeken bijvoorbeeld een hooinet op te hangen om het lopen te bevorderen? Of is de afstand van 70m te ver uit elkaar? Ik kan natuurlijk ook de verdeling van het pad veranderen, bijv de jongens de beide bakken achterin en merrie en shet een bak bij de geitenwei en halverwege het pad. Andere mogelijkheid is merrie en shet overdag paar uur pp bij de bak en alle overige uren jongens pp bij de paddock. Dan kunnen beide groepen de pp een aantal uur gebruiken.

Het makkelijkst zal natuurlijk zijn de 1,5 jarige ook nu te castreren, maar de oudste groeide vorige winter zo mooi uit als hengst, dus vind het een beetje zonde dat te doel. Alhoewel meningen over het uitgroeien van gecastreerde hengsten erg uiteenliggen.

Citaat :
Ik zou juist voor een onbreekbaar frame kiezen, zoals een frame van metalen pijp, die sommige mensen hier op het forum hebben gemaakt.
Een net knapt denk ik niet echt sneller dan een draadmat, tenminste niet de netten van Huck, die zijn beresterk. Als je toch je bakken gaat betimmeren is het misschien een idee om bovenaan een brede rand of beugel langs de buitenkant te maken. Ik denk dat een paard dan minder gemakkelijk een been over de rand kan slaan. Meestal gaat hij nl. met zijn been vlak langs de bak omhoog en met zo'n brede rand zou het been daar dan tegenaan stoten.

Hier ga ik mee aan de gang. Ben er uit dat ik een metalen framen met een net wil. Ik ga het eerst met een aanhangernet proberen.
Heeft iemand ervaring met die rubberen deurmatten die hier (http://www.paardenkenniscentrum.nl/docs/hooibak.html) beschreven staan?

Citaat :
Hooikussens ophangen is gevaarlijk bij paarden met ijzers, dus dat zou ik niet doen. Als je wil dat ze van grondniveau eten, zonder gevaar van ijzers die in draadmatten of netten blijven hangen, zul je denk ik toch weer met het principe van een bak moeten werken. Dat hoeft niet veel plaats in beslag te nemen want je kunt bv. een bak in een hoek maken, door een wand neer te zetten, zodat je een driehoekige bak krijgt. Ook hier weer een brede rand of beugel bovenaan de bakrand maken en dan in de bak een (driehoekig) frame met een net of draadmat.

Driehoekige kist is inderdaad een idee. Hoe hoog zal ik deze dan moeten maken? Net zo hoog als de hooibak buiten?

Citaat :
Staan je merrie en je Shet in één stal bij elkaar of ieder in een eigen stal? Als ze bij elkaar staan is het natuurlijk weer lastig omdat de Shet niet uit een hoge bak zal kunnen eten.
Nee ze hebben ieder een eigen stal. Buiten heb ik dit probleem wel, maar ik ga voor de shet een "Jorisbak" maken, die ik op een stukje in het pp zet afgescheiden door een hoge draad, waar hij onderdoor kan en de rest dus niet bij kan. Wel in de buurt van de andere hooibakken en dan ook meerdere om ook hem te laten lopen.

Het is een beetje een lang bericht geworden. :<

Nog een laatste dingetje: Ik ga zodra het blad eraf is Wilgentakken/bomen planten. Voor Extra schaduw in de zomer en meer beschutting met regen.
MoniqueBuu

BerichtOnderwerp: Re: PP Kirsten op 5000m2   vr 17 sep 2010 - 0:15

Kirsten schreef:
Nee ze hebben ieder een eigen stal. Buiten heb ik dit probleem wel, maar ik ga voor de shet een "Jorisbak" maken, die ik op een stukje in het pp zet afgescheiden door een hoge draad, waar hij onderdoor kan en de rest dus niet bij kan. Wel in de buurt van de andere hooibakken en dan ook meerdere om ook hem te laten lopen.

Dat vind ik een leuk idee. Die houd ik in gedachten. Want misschien krijgen wij binnenkort een A-welsh voor ons rusthuis. Die kan weinig hooi meer eten, maar moet dan wel een ruwvoervervanger hebben. Die kan ik op die manier voor hem dan ook mooi apart zetten, zodat de andere paarden er niet bij kunnen.
Irene

BerichtOnderwerp: Re: PP Kirsten op 5000m2   vr 17 sep 2010 - 1:24

Dat is inderdaad wel een goed idee van de Shet. Het lijkt me ook wel heel grappig om te zien, zie je zo de Shet lekker onder het draadje doorgaan naar z'n eigen plekje en de andere paarden blijven beteuterd achter grijns .

Het idee van Marja met die rand om de bakken vind ik wel goed, maar is volgens mij wel afhankelijk van het gedrag van het paard. Je kan bijv ook een situatie hebben dat paarden die met elkaar aan het spelen zijn omhoog komen en dan toch met een been in de bak komen. Ik blijf een net in combinatie met ijzers niet echt veilig vinden.
Wat je zelf noemt, een rubberen deurmat is dan wellicht een beter idee? Ik heb er zelf geen ervaring mee, dus ik weet niet precies hoe dat zal liggen op zo'n bak.

Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: PP Kirsten op 5000m2   vr 17 sep 2010 - 11:01

Kirsten schreef:
Ik had eerder 2 weides, maar heb hier vorig jaar 3 van gemaakt, omdat de tijd van rust (geen paarden op de wei) zo verlengt wordt en onze wei hier beter van blijft.
Rust voor de wei is inderdaad belangrijk. Wel is het ook een overweging dat hoe kleiner (smaller) je de weides maakt, hoe groter de loop- en graasdruk van de paarden op de wei is, dus dat is ook een factor om over na te denken. Met 2 weides is de druk per wei dus kleiner dan met 3 weides. Misschien compenseert dat het gebrek aan rust weer wat.

Citaat :
Is het een idee om dan voorin de hoeken bijvoorbeeld een hooinet op te hangen om het lopen te bevorderen? Of is de afstand van 70m te ver uit elkaar?
Ik denk dat het altijd goed is om op veel plekken hooi te verstrekken, dat bevordert altijd het lopen, dus ook bij 70 m tussenruimte zal er gelopen worden. Ik zie alleen wel duidelijk in mijn eigen PP dat de kleinere afstanden meer nieuwsgierigheid = lopen bevorderen. Ook rangorde speelt hierin een rol, kijk maar eens naar dit filmpje, dat zich afspeelt in een klein lusje van mijn PP waar de hooinetjes ca. 30 m uit elkaar liggen.

Citaat :
Heeft iemand ervaring met die rubberen deurmatten die hier (http://www.paardenkenniscentrum.nl/docs/hooibak.html) beschreven staan?
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik las pas geleden (ik geloof dat het op Bokt was) ervaringen van een paar mensen hiermee, die schreven dat de paarden te gemakkelijk langs de deurmat konden eten waardoor ze toch nog grote plukken hooi uit de bak konden trekken.

Citaat :
Driehoekige kist is inderdaad een idee. Hoe hoog zal ik deze dan moeten maken? Net zo hoog als de hooibak buiten?
Ik denk dat het inderdaad dezelfde hoogte kan zijn, hoewel dat wel een beetje afhangt van de grootte van de driehoek, want je moet zelf natuurlijk ook gemakkelijk bij de bodem van de bak kunnen. Hoe kleiner de driehoek + hoe hoger de bak, hoe moeilijker dat zal zijn. Maar bij een redelijk grote driehoek kun je de wand denk ik net zo hoog maken als van de grote hooibak.

Citaat :
ik ga voor de shet een "Jorisbak" maken, die ik op een stukje in het pp zet afgescheiden door een hoge draad, waar hij onderdoor kan en de rest dus niet bij kan. Wel in de buurt van de andere hooibakken en dan ook meerdere om ook hem te laten lopen.
Slim idee compliment!

Citaat :
Ik ga zodra het blad eraf is Wilgentakken/bomen planten. Voor Extra schaduw in de zomer en meer beschutting met regen.
Ja, dat werkt prima! Al onze wilgen zijn ontstaan uit in de grond gestoken takken en afgelopen voorjaar heb ik van die wilgen weer takken gehaald en daar een nieuw 'bosje' mee aangeplant:

Hier stonden de 16 takken net een paar dagen in de grond (april 2010).

En zo zien ze er nu uit (september 2010), ze hebben al een echte kruin. Omdat ik wil dat het bomen worden en geen struiken, heb ik vanaf het begin steeds de nieuwe scheuten lager dan ca. 2 m verwijderd.

Laatst aangepast door Marja op za 18 sep 2010 - 11:15; in totaal 1 keer bewerkt
Kirsten

BerichtOnderwerp: Re: PP Kirsten op 5000m2   za 18 sep 2010 - 1:24

Marja schreef:
Rust voor de wei is inderdaad belangrijk. Wel is het ook een overweging dat hoe kleiner (smaller) je de weides maakt, hoe groter de loop- en graasdruk van de paarden op de wei is, dus dat is ook een factor om over na te denken. Met 2 weides is de druk per wei dus kleiner dan met 3 weides. Misschien compenseert dat het gebrek aan rust weer wat.
Daar heb je gelijk in. Ik kijk in het voorjaar hoe het gaat met 3 weides en maak er anders 2 van. Wat ook nog een optie is, is 4 blokken van 35x18m (dus de 2 weides doormidden). Dan hebben ze het pad om te rennen en de wei om te eten. Dit is voor mij wel de laatste optie om te proberen. Heb nml liever lange weides.

Citaat :
Ook rangorde speelt hierin een rol, kijk maar eens naar dit filmpje, dat zich afspeelt in een klein lusje van mijn PP waar de hooinetjes ca. 30 m uit elkaar liggen.
Geweldig om te zien hoe ze plaats maken voor een in rang hoger gesteld paard. Heb je dan niet het probleem dat het laagste paard in rang minder eten krijgt. Of bied je op meer plekken hooi aan dan je paarden hebt?

Citaat :
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik las pas geleden (ik geloof dat het op Bokt was) ervaringen van een paar mensen hiermee, die schreven dat de paarden te gemakkelijk langs de deurmat konden eten waardoor ze toch nog grote plukken hooi uit de bak konden trekken.
Ik heb helaas nog nergens ervaringen met een deurmat kunnen vinden. Als de mat groot genoeg is, kunnen ze er denk ik niet langs eten. Maar is het materiaal niet te stug en te dik?

Citaat :
Al onze wilgen zijn ontstaan uit in de grond gestoken takken en afgelopen voorjaar heb ik van die wilgen weer takken gehaald en daar een nieuw 'bosje' mee aangeplant:
Ik had begrepen dat je ze alleen kon planten als het blad eraf is, maar als ik jou verhaal zo lees, kan het dus ook in het voorjaar. Zal het nu dan ook al kunnen? Nu is het nog redelijk warm en vochtig. Dan zijn ze een beetje gesetteld als we de winter ingaan.

Ik weet alleen nog niet waar ik ze wil planten.
Kirsten

BerichtOnderwerp: Re: PP Kirsten op 5000m2   za 18 sep 2010 - 1:38

Irene schreef:
Dat is inderdaad wel een goed idee van de Shet. Het lijkt me ook wel heel grappig om te zien, zie je zo de Shet lekker onder het draadje doorgaan naar z'n eigen plekje en de andere paarden blijven beteuterd achter grijns .

Ja het is soms creatief denken met die kleintjes. Probleem is vaak dat ze zelf te veel meedenken. Nu ik met mijn pp bezig ben, heeft hij heel goed door dat er geen stroom op de draad staat als ik daar mee bezig ben en kruipt dus regelmatig tussen de draden door om op het land van de boer te spelen. Dan staat mijn merrie ook beteuterd te kijken.

Citaat :
Het idee van Marja met die rand om de bakken vind ik wel goed, maar is volgens mij wel afhankelijk van het gedrag van het paard. Je kan bijv ook een situatie hebben dat paarden die met elkaar aan het spelen zijn omhoog komen en dan toch met een been in de bak komen. Ik blijf een net in combinatie met ijzers niet echt veilig vinden.
Wat je zelf noemt, een rubberen deurmat is dan wellicht een beter idee? Ik heb er zelf geen ervaring mee, dus ik weet niet precies hoe dat zal liggen op zo'n bak.
Ik zie het mijn merrie niet doen, maar ben inderdaad met je eens dat veiligheid voor gaat. Hier zit dus nog aardig wat puzzel en denkwerk.
MoniqueBuu

BerichtOnderwerp: Re: PP Kirsten op 5000m2   za 18 sep 2010 - 4:49

Wat is de reden dat je liever een langere wei hebt? Voor de beweging hoef je dat niet meer te doen als je eenmaal een PP hebt. Maar misschien heb je er een andere reden voor?

Ik denk dat je de wilgen inderdaad nu wel kunt zetten. Wij gaan ook de komende tijd bezig met alle aanplant in het PP en het land, op advies van een prof. Volgens hem is het najaar een hele goed periode om aan te planten.
Kirsten

BerichtOnderwerp: Re: PP Kirsten op 5000m2   za 18 sep 2010 - 5:25

MoniqueBuu schreef:
Wat is de reden dat je liever een langere wei hebt? Voor de beweging hoef je dat niet meer te doen als je eenmaal een PP hebt. Maar misschien heb je er een andere reden voor?
Daar heb je gelijk in. Rennen kunnen ze op het pad. Dan misschien toch 4 weides overwegen (het weideopp in de lengte en de breedte doormidden). Dan kan ik ze iedere dag een andere weide geven. Moeten ze ook even zoeken 's morgens.

Citaat :
Ik denk dat je de wilgen inderdaad nu wel kunt zetten. Wij gaan ook de komende tijd bezig met alle aanplant in het PP en het land, op advies van een prof. Volgens hem is het najaar een hele goed periode om aan te planten.
Oke, dus ik hoef niet te wachten tot het blad eraf is. Dat is mooi. Nu nog bedenken waar ik ze neerzet. Links van de weide staan op gemeentegrond "gemeente" eiken. Het zijn niet de meest ideale bomen voor paarden, maar ze geven na de middag schaduw en ik heb gelukkig nog geen problemen gehad met de paarden, bijv eikels eten, in de afgelopen 5 jaar dat ik het land nu heb. Misschien moet ik in iedere hoek van de binnenweide enkele bomen neerzetten. Dan hebben ze op ieder moment van de dag wel een hoek waar schaduw is.

Ps: fijn dat je zo meedenkt.
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: PP Kirsten op 5000m2   za 18 sep 2010 - 11:27

Kirsten schreef:
Geweldig om te zien hoe ze plaats maken voor een in rang hoger gesteld paard. Heb je dan niet het probleem dat het laagste paard in rang minder eten krijgt. Of bied je op meer plekken hooi aan dan je paarden hebt?
Uiteindelijk staan er altijd minstens 2 paarden uit één hooinetje te eten, soms zelfs 3. Op dit kleine stukje van mijn PP leg ik meestal 4 hooinetjes neer en dan komen alle 7 paarden aan hun trekken. Ik let er wel altijd goed op of ze allemaal kunnen eten.

Citaat :
Ik had begrepen dat je ze alleen kon planten als het blad eraf is, maar als ik jou verhaal zo lees, kan het dus ook in het voorjaar. Zal het nu dan ook al kunnen? Nu is het nog redelijk warm en vochtig. Dan zijn ze een beetje gesetteld als we de winter ingaan.
Met wilgen lijkt me dat geen enkel probleem, volgens mij slaan die eigenlijk altijd aan. Ik heb zelf vóór het planten alle bladeren van de takken gehaald en van de onderste ca. 60 cm (het gedeelte dat in de grond kwam) de bast afgeschild (met een smalle beitel afgestoken, ging perfect), maar het schijnt zonder schillen ook te lukken. Ik heb met een grondboor de plantgaten gemaakt.
Wilgen houden het meest van een vochtige plek; we hadden een paar jaar geleden een rij wilgen geplant op een hoge, droge plek vlak langs een droge greppel maar daar is minstens de helft uiteindelijk doodgegaan. Toen hebben we die hele rij maar verwijderd. De rij wilgen die we tegelijkertijd op het lagere gedeelte (langs een beek) hadden geplant doet het wel prima.

N.B.: ik heb in mijn eerdere reactie nu ook een foto toegevoegd van mijn jonge wilgenbosje zoals het er nu bijstaat.

Irene

BerichtOnderwerp: Re: PP Kirsten op 5000m2   zo 19 sep 2010 - 5:06

Kirsten schreef:
Ja het is soms creatief denken met die kleintjes. Probleem is vaak dat ze zelf te veel meedenken. Nu ik met mijn pp bezig ben, heeft hij heel goed door dat er geen stroom op de draad staat als ik daar mee bezig ben en kruipt dus regelmatig tussen de draden door om op het land van de boer te spelen. Dan staat mijn merrie ook beteuterd te kijken.

Leuk die meedenkende kleintjes grijns . En het zijn niet altijd alleen de kleintjes, hier een Arabier die feilloos doorheeft wanneer de stroom er af is :<

Marja, wat gaat dat snel hè met die wilgen, leuk om te zien!
Kirsten

BerichtOnderwerp: Re: PP Kirsten op 5000m2   zo 19 sep 2010 - 9:02

Zo, die wilgend groeien echt snel Marja.

Ik zit nog steeds te dubben. Het land heeft officieel een agrarische bestemming. Nu hebben we al een gedeelte laten keren. Maar bomen planten op de wei gaat misschien wel problemen geven. En dan krijg je weer problemen met boetes en kapvergunningen ed. Misschien zet ik een rijtje neer langs de bak (helemaal onderaan de plattegrond). De zon komt echter op aan de rechterkant van de plattegrond, dus gan geven ze minder schaduw.

Iemand een ideetje?
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: PP Kirsten op 5000m2   ma 20 sep 2010 - 3:00

Is het niet zo dat je pas een kapvergunning hoeft te hebben voor bomen als ze dikker zijn dan iets van 30 cm omtrek? Dat duurt nog even als je takken in de grond gaat steken knipoog.
Wij hebben er destijds niet eens bij stilgestaan dat het misschien niet zou mogen, maar ze gewoon geplant. In sommige gevallen denk ik "geen slapende honden wakker maken" :<.
Verwacht je minder problemen als je de bomen langs de bak plant? Waar had je ze in eerste instantie in de planning? (Misschien heb je dat al geschreven maar ik kan nu je eerste bericht niet zien.)

Kirsten

BerichtOnderwerp: Re: PP Kirsten op 5000m2   ma 20 sep 2010 - 7:47

Aan de kopse kant van de bak (onderaan op de plattegrond) ligt een pad van 5 meter breed (agrarische grond) welke aan onze tuin grenst. Hier staat een rui corniveren. Wilgen planten aan de bakrand valt dus minder op.

Waar ik ze het liefst wil hebben, ben ik nog niet helemaal uit. Ik denk het liefst tussen pad en wei aan de rechterkant (hier komt de zon op).

Bedankt voor de tip mbt kapvergunning vanaf 30cm diameter. Eigenlijk wist ik dit ook wel, want voor onze corniveren hebben we ook geen kapvergunning nodig.
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: PP Kirsten op 5000m2   ma 20 sep 2010 - 8:10

Kirsten schreef:
Bedankt voor de tip mbt kapvergunning vanaf 30cm diameter. Eigenlijk wist ik dit ook wel, want voor onze corniveren hebben we ook geen kapvergunning nodig.
Ik weet niet helemaal zeker of het 30 cm is hoor, misschien iets meer of iets minder. Ook weet ik niet of dit landelijk is, of dat het voor sommige gemeente misschien weer anders is.

Kirsten

BerichtOnderwerp: Re: PP Kirsten op 5000m2   ma 20 sep 2010 - 8:12

Snelle reactie!!

Ik ga het online even navragen bij onze gemeente. Ze willen ook graag naar een "paard en landschap" milieu, dus misschien mag ik wel bomen planten.
Kirsten

BerichtOnderwerp: Re: PP Kirsten op 5000m2   do 30 sep 2010 - 9:30

Onder het toezicht van onze shet (die natuurlijk tussen de draadjes door wilde) heb ik de linkerkant van de pp klaar.

Het ziet er nu zo uit:

Ze kunnen van de paddock in de rechter weide. Achterin de rechterweide kunnen ze het pad op die rond loopt en uitkomt voorin de rechterweide, of andersom.

Vandaag mochten ze op onderzoek uit (merrie en shet). Geweldig!!! De shet heeft wel 3 keer het hele rondje rond gescheurd. Hij vond het geweldig. De merrie was lekker aan de scharrel en continu bezig. Dat maakt een paard en dus mens gelukkig.
MoniqueBuu

BerichtOnderwerp: Re: PP Kirsten op 5000m2   do 30 sep 2010 - 19:52

Ja, geweldig he Kirsten? Ik zie het helemaal voor me. compliment
Dat is echt genieten voor allemaal, niet alleen voor de paarden. Het is ook heerlijk om daar naar te kijken!
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: PP Kirsten op 5000m2   za 2 okt 2010 - 0:24

Jaaa, die momenten van het openstellen van een nieuw stuk zijn altijd geweldig hyper! Ehhhh... je hebt vast niet heeeeel toevallig een filmpje gemaakt lekker puh???

Irene

BerichtOnderwerp: Re: PP Kirsten op 5000m2   ma 4 okt 2010 - 1:17

Marja wil heel graag een filmpje grijns . Daar ben ik het ook wel mee eens, lijkt me erg leuk om te zien (vooral de rondscheurende Shet grijns ).
Het is altijd zo prachtig als je je paarden zo ziet genieten, daar word je inderdaad heel gelukkig van!
Kirsten

BerichtOnderwerp: Re: PP Kirsten op 5000m2   ma 4 okt 2010 - 10:24

Oke, Oke... filmpje dus. Ik ga mijn best doen. Is moelijk om op het juiste moment de camera bij de hand te hebben.

Gisteren het gehele pad afgemaakt. De shet ging zo hard in de rondte, dat zijn beentjes het niet meer bij konden houden en hij over de kop rolde. Heel even zag je de schrik in zijn ogen waarna hij vervolgens weer vol plezier al bokkend wegscheurde. Zo ontzettend leuk dit.
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: PP Kirsten op 5000m2   

PP Kirsten op 5000m2
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Plattegronden-
Ga naar: