IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

modder, modder en nog eens modder

Go down 
AuteurBericht
marleen

Aantal berichten : 111
Registratiedatum : 22-05-10

BerichtOnderwerp: modder, modder en nog eens modder   di 17 aug 2010 - 8:51

Van de week heeft het heel veel geregend.
Na een paar dagen kan je het dan ook goed zien op het pad!!
Overal is modder....
Nu begin ik me toch wel wat zorgen te maken voor van de winter.
Hoe doen jullie dat?
staan jullie paarden op stal, paddock of op verharding??
Terug naar boven Go down
fojoe

Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 46

BerichtOnderwerp: Re: modder, modder en nog eens modder   di 17 aug 2010 - 21:28

gisteren leek mijn weide wel een moeras shock maar vandaag is het water gelukkig al een heel stuk weggetrokken en blijven er alleen nog wat flinke plassen over.
modder heb ik ook in overvloed, de track wordt in de winter ook een heus modderbad op onze kleiachtige ondergrond.
daar gaan ze heus niet dood van, zelfs de tinker heeft er geen last van knipoog
ik heb een paar verharde plekken waar ze kunnen gaan staan (aan de hooinetten en in de schuilstal), en het zand in de paddock/bak blijft ook goed.
wel nat, maar ze zakken er niet in.
Terug naar boven Go down
Mai
Admin

Aantal berichten : 3209
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 56

BerichtOnderwerp: Re: modder, modder en nog eens modder   do 19 aug 2010 - 23:31

Het was afgelopen week natuurlijk ook wel heel extreem met de regen, daar heeft denk ik iedereen wel last van gehad.
Hier in ons PP aan huis is het water altijd heel snel weer weggezakt. In ons tweede PP achter het bos is er een gedeelte waar het nu nog modderig is, maar ja, dat is maar een stukje. Ik ben wel gezegend met droge grond!
Ik denk niet dat er een standaardoplossing is voor modder, of je moet het geld hebben om je complete track te verharden met paddockroosters o.i.d. Maar dat is voor vrijwel iedereen onbetaalbaar...

http://www.paddockparadijs.nl
yvonnedejong

Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 41

BerichtOnderwerp: Re: modder, modder en nog eens modder   do 26 aug 2010 - 1:25

pfff wat een regen vandaag, mijn paarden zijn veranderd in zeepaardjes.
Ze trekken zich er niets van aan en staan lekker midden in de wei te eten.

Op het pad waar mijn waterbakken staan is het altijd een grote modderpoel, daar heb ik afgelopen weekend iets aan gedaan.
Er lag een grote berg grond bij mijn weiland, niemand weet van wie, zal wel van de gemeente zijn.
Het is namelijk hetzelfde soort zand als waar de onverharde wegen hier van gemaakt zijn.
Het ligt er al weken en de wegen hebben ze pas al opgeknapt, wij denken een vergeten berg zand.
Ik heb daar stiekem 3 kruiwagens afgeschept en bij mijn waterbakken gestort, ideaal. Het is gewoon droog, er staat wel water op maar geen modderpoel.
Ik zie het water er gewoon aflopen, de paardjes hebben het mooi aangestampt en het werkt echt super.
Van het weekend weer eens een kruiwagentje scheppen en de plek iets groter maken.
Ik hoop dat ze die berg blijven vergeten. Hij komt mij nl erg goed van pas aanbidding aanbidding aanbidding
Terug naar boven Go down
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
marion

Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 49

BerichtOnderwerp: Re: modder, modder en nog eens modder   do 26 aug 2010 - 9:03

Ook hier natuurlijk veel water. De stukken waar geen zand ligt zijn nu afgesloten, alleen maar glibberen daar. We moeten één van de voerbakken nog even verplaatsen naar een stukje dat wat hoger ligt.
Blèh, ik hoop niet dat dit nog lang gaat duren.... Ik heb er zo'n hekel aan als de ponies in de nattigheid staan en ik de kruiwagen door de modder moet duwen.
Terug naar boven Go down
Irene

Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

BerichtOnderwerp: Re: modder, modder en nog eens modder   vr 27 aug 2010 - 1:15

Handig zo'n berg zand Yvonne grijns . Alleen dat je aan zo weinig al genoeg hebt, dan heb je wel geluk met jouw grond.
Hier hebben we toch een aantal nieuwe ladingen zand laten komen (ook omdat we een gedeelte van de track qua ondergrond hebben veranderd).
Er is wel weer erg veel regen gevallen en ze voorspellen de komende dagen nog meer en meer kritisch .

Marleen, jij hebt geen gedeelten die verhard zijn? Want dat vind ik toch wel heel belangrijk. Hier hebben de paarden altijd genoeg mogelijkheid om droog te staan.
Terug naar boven Go down
helma

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 50

BerichtOnderwerp: Re: modder, modder en nog eens modder   vr 27 aug 2010 - 3:04

Irene schreef:

Marleen, jij hebt geen gedeelten die verhard zijn? Want dat vind ik toch wel heel belangrijk. Hier hebben de paarden altijd genoeg mogelijkheid om droog te staan.

** Nou en of! Ik zou me echt geen raad weten als we onze "stoep" niet hadden. De pony's voelen dat zelf ook wel prima aan, staan nu erg vaak met z'n allen op de stenen. Het weer overvalt me wel een beetje, zoveel regen in augustus is niet voorzien! Heb al wel een planning om op korte termijn weer voor te bereiden op de winter, omdat mijn ervaring is dat het straks niet meer goed werkbaar is.
Nu inplannen en uitvoeren, dan is het maar klaar en loop je straks niet achter de feiten aan.
Bij ons staan er natuurlijk ook (enorme) plassen, maar omdat we de ruimte hebben kan ik altijd wel een stukje bedenken waar ze redelijk droog staan.
Door een beetje uit te kienen, en het pad af en toe te verleggen langs de binnenkant, of een stuk af te sluiten, kan ik er voor zorgen dat het
toch redelijk begaanbaar blijft. In januari lukt dat niet meer, omdat het gras dan niet meer herstelt. Dan telt; kapot is kapot.
Maak me nu geen zorgen meer over de plassen, ga er een soort paadje langs maken. Zo iets als jouw grindbak Marja, alleen dan niet over de hele
breedte van het pad, maar bedoeld om in de natte tijd door/langs die plas te kunnen met droge voeten.
Zowel die van de pony's, als van mij.... :-) !

Helma
Terug naar boven Go down
http://www.dogwise.nl
MoniqueBuu

Aantal berichten : 945

BerichtOnderwerp: Re: modder, modder en nog eens modder   vr 27 aug 2010 - 22:57

Normaal gesproken probeer ik niet te somber en moedeloos te worden van wat-voor-weersomtandigheden-dan-ook. Gewoon kleding aanpassen aan de omstandigheden, en aan de slag. Maar deze keer lukt me dat niet meer met al deze modder en nattigheid, doordat Omar een hoefzweer heeft waar hij zeer veel pijn aan heeft, en waar hij zeer ernstig kreupel van is. De jongens zijn nu met z'n 4-en op de verharde voerplek met een stukje weiland eraan vast waar behoorlijk gras staat, zodat we Omar z'n voet zo schoon mogelijk kunnen houden. Omar nog een deken om tegen de regen en kou (ik weet dat het nog niet echt koud is, maar Omar kon zichzelf niet meer warm houden door de pijn en het bijna niet bewegen) Zo krijgen ze met z'n allen een poosje niet zo heel veel beweging, maar dat neem ik even voor lief. Want als de andere 3 daar steeds weg zouden gaan, dan komt het met Omar ook niet goed. Dan wil hij mee, en dat lukt hem niet, en de modder is nu echt niet goed voor z'n voet. verdriet
Terug naar boven Go down
http://www.twas-tweerd.nl
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: modder, modder en nog eens modder   vr 27 aug 2010 - 23:28

Hè wat vervelend voor Omar Monique... Ja, in zulke gevallen moet je je aanpassen en roeien met de riemen die je hebt (met dit weer bijna letterlijk kritisch), dan maar even wat minder beweging hoor.

helma schreef:
Maak me nu geen zorgen meer over de plassen, ga er een soort paadje langs maken. Zo iets als jouw grindbak Marja, alleen dan niet over de hele
breedte van het pad, maar bedoeld om in de natte tijd door/langs die plas te kunnen met droge voeten.
Hmm... mijn grindbakproject is helaas een mislukking gebleken, juist omdat ik er niet de hele breedte van het pad voor heb gebruikt. De paarden zijn aan het graven gegaan langs de grindbak (doen ze wel vaker langs het pad, graven naar boom- en plantenworteltjes) en hebben zo de hele grindbak vol met zand gespit. Mijn grindbak is dus compleet verdwenen en ik heb nog niet de moed gehad om 6 (of waren het er nou 8?) kruiwagenladingen grind te gaan ontdoen van zand nee... Maar de les die hieruit te halen valt is dus: als je een grindbak aanlegt doe dat dan over de hele breedte van je pad, en anders kun je beter met iets anders verharden, stoeptegels of zo.

Irene

BerichtOnderwerp: Re: modder, modder en nog eens modder   za 28 aug 2010 - 0:42

Helma, inderdaad zoveel regen in augustus verwacht je niet. Nou ja, weer een goede test voor de winter die er straks weer aan komt knipoog .

Monique, kon de zweer er dan niet uitgesneden worden?

Kijk eens wat de paarden van de heuvels zand vinden grijns :

Terug naar boven Go down
MoniqueBuu

BerichtOnderwerp: Re: modder, modder en nog eens modder   za 28 aug 2010 - 3:58

Er is inmiddels 2x, met sedatie en pijnstillers, in gesneden. Maar het zit zo diep, en het is zo pijnlijk, dat we besloten het zo eerst weer af te wachten. Na de eerste keer was de dierenarts eigenlijk niet tevreden, maar het lukte echt niet verder te gaan. Omdat er inmiddels een klein beetje pus uit een klein gaatje gekomen was, hoopten we dat het wat zou verlichten, en dat het met regelmatig in Biotex open zou blijven en verder zou reinigen. Hoewel ik dacht dat het niet kon, bleek Omar de volgende ochtend nog verder achteruit gegaan, dus is de veearts opnieuw gekomen. Hij heeft het gaatje waar de pus uitkwam nog iets groter kunnen maken, maar had inmiddels het leven ook geraakt (was niet te vermijden). Ook toen besloten we wegens Omar z'n reacties eerst maar weer te stoppen en af te wachten. We hebben een jodiumgaasje in het gat gestopt, verband erom heen, en vervolgens z'n hoefschoen eroverheen. Nu zit er iets stijging in, dus ik wil het nu nog even afwachten, en niet voor de 3e keer sederen en pijnigen. Onze eigen veearts heeft dienst dit weekend, dus ik kan hem gelukkig gewoon bereiken voor overleg.
Terug naar boven Go down
Irene

BerichtOnderwerp: Re: modder, modder en nog eens modder   zo 29 aug 2010 - 4:48

Zo Monique, dat klinkt inderdaad wel heftig. Ik vroeg ernaar omdat veel dierenartsen meestal niet zo diep durven te gaan als hoefsmeden. Maar ik begrijp dat dat bij jou wel goed zit.
Ik hoop dat Omar snel minder pijn heeft. Hoe gaat het inmiddels?
Terug naar boven Go down
MoniqueBuu

BerichtOnderwerp: Re: modder, modder en nog eens modder   zo 29 aug 2010 - 22:30

Mijn hoefsmid en veearts kennen elkaar ook heel goed, dus misschien dat dat een beetje helpt. We hebben ook op een gegeven moment even overleg met z'n 3-en gehad.
Gelukkig gaat het elke dag een beetje beter met Omar nu. Hij is nog best behoorlijk kreupel, en kan zichzelf nog niet goed warm houden. Maar z'n eetlust is weer een stuk beter, hij is niet zo lusteloos meer, en hij wandelt uit zichzelf weer een beetje rond. Een hele grote opluchting!
Terug naar boven Go down
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: modder, modder en nog eens modder   zo 29 aug 2010 - 23:50

Irene schreef:
Kijk eens wat de paarden van de heuvels zand vinden grijns :
Grappig hè, dat paarden heuvels altijd zo leuk vinden hoera! Ik wil hier ook nog een keer een heuvel in een van de paddocks glimlach.

Beterschap met Omar Monique troost! Heel pijnlijk, zo'n hoefzweer.

Irene

BerichtOnderwerp: Re: modder, modder en nog eens modder   ma 30 aug 2010 - 0:53

Monique, gelukkig dat het alweer een beetje de goede kant op gaat! Ik kan me voorstellen dat dat een grote opluchting is, het is niet fijn als je een paard zo ziet.

Marja schreef:
Grappig hè, dat paarden heuvels altijd zo leuk vinden hoera! Ik wil hier ook nog een keer een heuvel in een van de paddocks glimlach.

Ja, ze vinden het echt geweldig grijns . Maar goed, dit zand is meer voor de ondergrond, dus straks zijn ze weer weg knipoog . We hebben wel 2 vaste heuvels in de track gemaakt en dat is erg goed voor de paarden!
Terug naar boven Go down
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: modder, modder en nog eens modder   

Terug naar boven Go down

modder, modder en nog eens modder
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Weidegebruik en -onderhoud-
Ga naar: