Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Waarom hoefbevangenheid plotseling optreedt (een raadsel, dus)

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
BuitenZinnig

BuitenZinnig


Aantal berichten : 123
Registratiedatum : 20-05-10
Leeftijd : 68
Woonplaats : Bladel

Waarom hoefbevangenheid plotseling optreedt (een raadsel, dus) Empty
BerichtOnderwerp: Waarom hoefbevangenheid plotseling optreedt (een raadsel, dus)   Waarom hoefbevangenheid plotseling optreedt (een raadsel, dus) Emptywo 4 aug 2010 - 6:10

Op het plattegronden forum waren we ernstig aan het afdwalen grijns Waarom gaat het soms lange tijd goed met een IR paard en treedt er dan plotseling toch een behoorlijke hoefbevangenheid op... weersomslag? Ander stukje wei? Wat doen we fout? Op het weer hebben we geen invloed en eigenlijk ook niet op "het andere stukje wei" want wanneer de ene op is, gaan ze door naar de andere... een ander stukje wil vaak ook zeggen dat er wat anders groeit...sommige stukken liggen onder bomen, andere juist in de zon, zijn vochtiger (dieper) of zjuist zanderiger, waardoor de vegetatie er iets anders uit ziet.
Ik heb foto's gemaakt van het gras...zal ze tzt eens even plaatsen, mag iedereen z'n mening even geven

Hier onder de post van het andere topic, waarin ik me afvraag wat er dan fout gaat.

Citaat :
Wie het weet mag het zeggen... nadat hij afgelopen winter kennelijk door de bevroren grond bevangen is geraakt, ging het weer goed. Toen lieten mijn huurders de draden open in het voorjaar, zodat hij plots dag en nacht op het voorjaarsgras stond...tja...toen was het duidelijk waarom het fout ging. Na een paar weken geheelonthouding heeft hij vanaf dat moment mondjesmaat mee gegeten met die kudde... Ook dat leverde geen problemen op. Goed op het weer en fructaan index gelet en afhankelijk daarvan meer of minder gras bijgegeven. Toen ze weg waren liep hij (gedurende 10 dagen) op een weitje van ca. 2000m met uitgegroeid stengelig gras, waar hij nauwelijks van at, maar het alleen maar plat liep. Angstvallig in de gaten gehouden...pulses en manenkam gevoeld, en hij bleef goed gaan. Toen hebben we de lange weides laten maaien en hem op een schraal weitje laten lopen - half etmaal - en op het pad uiteraard. Nog steeds niets aan de hand maar na 2-3 dagen ging het fout. Hij bleef hele dagen in de tent staan suffen vanwege de dazen en kwam er alleen 's nachts uit om te eten. Toen kwamen er weer pulses. Nu ben ik een PLOS volgens een Engelse vriendin (Paranoïd Laminitis Owner Symdrome ) Geen dikke nekken, nauwelijks eten, weinig mest... maar wel weer zere voeten en geen zin om te lopen, laat staan op harde grond.
Dus of dat kleine weitje (ongeveer zo groot als een rijbak - dus ongeveer 800m) of de omslag in het weer (nu koeler en regen af en toe) zijn de boosdoener...of uiteraard de weerslag van het alleen zijn. Mijn bekapster heeft boekjes (Duits te moeilijk voor me) achtergelaten en het boekje met "giftige soorten op de paardenweide" geeft aan dat gras geen halmen mag hebben...als ik het goed begrijp .... raar toch?
Hoe dan ook, ik snap er geen hol van... vroegah liepen alle paarden gewoon de hele zomer in de wei, werden te dik, kregen diarree, maar hoefbevangen werden ze niet. Wat is er anders in de West Europese landen in de laatste 10 jaar, waarom komt het vaker voor? Ik zou daar wel eens een hele lange boom over willen opzetten...

En je mag me ook vertellen waarom de paarden liever de millimeter grassprieten tussen het onkruid vandaan wrikken dan dat ze lekker geurig hooi eten uit de bakken... verwarring
Ga gauw eten maken, we gaan zo terug naar het land om te kijken hoe ze het maken, want sinds vanmiddag is Bram weer terug... slanker, rommeliger (van leven in het wild wordt je geen prachtig glanzend exemplaar met wuivende staart en manen knipoog ) maar ook na 3 jaar afwezigheid ben ik nog altijd "van hèm" en de rest mag opzouten grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.BuitenZinnig.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Waarom hoefbevangenheid plotseling optreedt (een raadsel, dus) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarom hoefbevangenheid plotseling optreedt (een raadsel, dus)   Waarom hoefbevangenheid plotseling optreedt (een raadsel, dus) Emptywo 4 aug 2010 - 8:41

Ja, akelig raadselachtig zijn al die omstandigheden die hoefbevangenheid, eczeem, insulineresistentie e.d. (soms zijn ze ook nog gecombineerd met elkaar) uitlokken.
Weides zijn inderdaad allemaal anders van samenstelling, bodem, plantensoorten. Zo hebben wij twee jaar achter elkaar meegemaakt (in 2008 en 2009) dat onze merrie Saegola een acute uierontsteking kreeg, steeds een dag of twee nadat de paarden verhuisd waren naar de wei achter het bos, die heel anders is dan de wei aan huis. Toeval? Ik denk het niet... Na de laatste keer in 2009 heb ik haar maar eens helemaal onder handen laten nemen door een natuurgeneeskundige en dit jaar ging het gelukkig goed.

Ieder paard heeft zijn zwakke plek waar een onbalans zich uit zodra er bepaalde factoren aanwezig zijn. Ik vermoed dat bij paarden heel veel aandoeningen te maken hebben met 'te veel'. Paarden zijn enorm sobere dieren, maar er worden altijd zoveel soorten voer, supplementen en weet ik veel wat aangeboden om paarden met stofwisselingsproblemen op te peppen. Mijn motto is juist om ze minder te geven. Minder 'ingewikkeld' voer, minder gras, en ze vooral zo sober mogelijk te houden. Bij Frosti bv. heeft minder gras zijn eczeem enorm verminderd.
Ook het weer heeft veel invloed, al weet ik niet precies waarom. Bij Frosti weet ik inmiddels wel aardig hoe ieder weertype zijn eczeem beïnvloedt:

warm en droog = weinig of geen last;
warm en nat = veel last;
koud en droog = geen last;
koud en nat = weinig of geen last;
hoe meer wind = hoe minder last.

Op een bepaald moment (meestal na jaren pas) krijg je een soort 'fingerspitzengefühl' voor de omstandigheden die een aandoening verergeren of verbeteren, maar 100% duidelijk wordt het denk ik nooit...

Met hoefbevangenheid heb ik (gelukkig...) geen ervaring, maar ik vermoed dat er een samenhang is tussen al die stofwisselingsgerelateerde aandoeningen die ik in het begin noemde. Ik denk dat er zoveel factoren meespelen dat het eigenlijk bijna onmogelijk is om een opleving in dergelijke aandoeningen te voorkomen: voeding, stress, hormonen, omgeving, weer etc.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Waarom hoefbevangenheid plotseling optreedt (een raadsel, dus) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarom hoefbevangenheid plotseling optreedt (een raadsel, dus)   Waarom hoefbevangenheid plotseling optreedt (een raadsel, dus) Emptywo 4 aug 2010 - 9:24

Don, ik vind net op het IJslanderforum een link naar een interessant boekje in PDF-vorm, met de titel "Equine Laminitis - Managing pasture to reduce the risk". Ik hoop dat je Engels goed genoeg is knipoog.

*KLIK*
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
BuitenZinnig

BuitenZinnig


Aantal berichten : 123
Registratiedatum : 20-05-10
Leeftijd : 68
Woonplaats : Bladel

Waarom hoefbevangenheid plotseling optreedt (een raadsel, dus) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarom hoefbevangenheid plotseling optreedt (een raadsel, dus)   Waarom hoefbevangenheid plotseling optreedt (een raadsel, dus) Emptywo 4 aug 2010 - 9:57

Dankje Marja. Boekje opgeslagen in mijn favorieten.... ga me er op "vroeger" knipoog tijdstip eens aan wagen. Mijn Engels is goed genoeg, maar of ik al die technische termen begrijp.... we zien wel.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.BuitenZinnig.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Waarom hoefbevangenheid plotseling optreedt (een raadsel, dus) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarom hoefbevangenheid plotseling optreedt (een raadsel, dus)   Waarom hoefbevangenheid plotseling optreedt (een raadsel, dus) Emptywo 4 aug 2010 - 23:19

BuitenZinnig schreef:
Dankje Marja. Boekje opgeslagen in mijn favorieten....
Je kan het ook opslaan als PDF op je eigen computer. Dat doe ik altijd voor de zekerheid met dit soort dingen, want als ze zouden besluiten de link te verwijderen van de site, heb jij ook niks meer als je het niet als bestand hebt opgeslagen. Op de site waar de link vandaan komt is het nl. eigenlijk als boekje te koop, maar gek genoeg staat daaronder de downloadlink, zodat iedereen het gratis kan opslaan verwarring.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
BuitenZinnig

BuitenZinnig


Aantal berichten : 123
Registratiedatum : 20-05-10
Leeftijd : 68
Woonplaats : Bladel

Waarom hoefbevangenheid plotseling optreedt (een raadsel, dus) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarom hoefbevangenheid plotseling optreedt (een raadsel, dus)   Waarom hoefbevangenheid plotseling optreedt (een raadsel, dus) Emptywo 4 aug 2010 - 23:32

Heb je ook weer gelijk in Marja compliment Ga ik zo even doen... ben nu de grassen die ik mijn mijn wei heb aan het uploaden (in Mijn Album...en het zijn uiteraard foto's knipoog ) Zodat ik op mijn gemak kan uitzoeken wat er nou precies groeit en hoe gevaarlijk het is.

Ik heb Appie nu z'n emmervormige graaskorf omgedaan met gat in bodem...gat groter gemaakt, want hij duwde alleen het gras plat troost "men" adviseerd een GreenGuard...iemand hier er ervaringen mee?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.BuitenZinnig.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Waarom hoefbevangenheid plotseling optreedt (een raadsel, dus) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarom hoefbevangenheid plotseling optreedt (een raadsel, dus)   Waarom hoefbevangenheid plotseling optreedt (een raadsel, dus) Emptydo 5 aug 2010 - 1:06

Ik geloof dat veel mensen betere ervaringen hebben met dit type graasmasker (geen idee welk merk) dan met de GreenGuard, waar paarden hun snuit nog wel eens lang weten te wurmen om toch gewoon te kunnen grazen.

Waarom hoefbevangenheid plotseling optreedt (een raadsel, dus) 495N

Wat betreft de grassen: je leest steeds vaker dat het grootste euvel inderdaad in de grassen zit, omdat de ouderwetse, inheemse, 'arme' graszaadmengsels bijna allemaal verloren zijn gegaan en vervangen door productiegraszaadmengsels, die ook nog eens vaak genetisch geselecteerd en aangepast zijn. En juist die zijn voor paarden veel te rijk en te zoet en zorgen voor zoveel stofwisselingsproblemen. Weilanden zijn 'snoeptrommels' geworden i.p.v. gevarieerd, arm, structuurrijk paardenvoedsel.
Voor ons nieuwe perceel straks ga ik eens advies vragen aan Bio-Ron over welk graszaadmengsel we het beste kunnen gebruiken en hoe we de grond het beste kunnen voorbereiden voor het zaaien. Ik denk dat daar vaak veel te weinig bij stil wordt gestaan.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
BuitenZinnig

BuitenZinnig


Aantal berichten : 123
Registratiedatum : 20-05-10
Leeftijd : 68
Woonplaats : Bladel

Waarom hoefbevangenheid plotseling optreedt (een raadsel, dus) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarom hoefbevangenheid plotseling optreedt (een raadsel, dus)   Waarom hoefbevangenheid plotseling optreedt (een raadsel, dus) Emptydo 5 aug 2010 - 10:13

Met het grotere gat heb ik een minder gefrustreerd paard...alhoewel hij de wei nog wel enorm plet shock
De eigenaar van ons stukje heeft juist een paardenmengsel laten zaaien ooit en daar weinig aan gemest (1x per jaar varkensmest injecteren, voor zover ik begrepen heb...zal ook wel weer niet goed zijn vraagteken ) Ik heb gisteren en vandaag geprobeerd om foto's te maken van alle soorten, inclusief onkruid. Een Franse biologe/kennis wil ze wel bekijken om er namen en kwalificaties aan te hangen. Wanneer ik op van die soorten sites kijk heb ik altijd iets van "oh, die lijkt er wel op...maar die óók en die... blond
Bram houdt hem lekker aan het lopen en hij gooit er af en toe een drafje en bokje uit. compliment
Wanneer er hier nog wat botanici zin hebben om naar een zooi vage foto's te staren... waar het staat, staat naast de foto (dus wei 1, 2, 3, 4, paddock en pad)
http://www.mijnalbum.nl/Album=WOIGGMQW
Appie kijkt al wat beter uit zijn ogen en toont weer interesse... ik heb echt het gevoel dat de stress van het alleen zijn, hem over het randje heeft geduwd.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.BuitenZinnig.nl
Gesponsorde inhoud





Waarom hoefbevangenheid plotseling optreedt (een raadsel, dus) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarom hoefbevangenheid plotseling optreedt (een raadsel, dus)   Waarom hoefbevangenheid plotseling optreedt (een raadsel, dus) Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Waarom hoefbevangenheid plotseling optreedt (een raadsel, dus)
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Waarom ik hier omzeggens nooit meer kom...

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gezondheid en verzorging-
Ga naar: