Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Mengen van twee kuddes

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Mengen van twee kuddes Empty
BerichtOnderwerp: Mengen van twee kuddes   Mengen van twee kuddes Emptyzo 25 jul 2010 - 20:46

Toch maar eens hier vragen...
Sinds een tijdje staan er pensionponies bij mij thuis. Ik had een kudde van 4 ponies van mijzelf, daar kwamen toen 3 bij. Een klein merrietje en 2 ruinen; een Haf en een valk. De ruinen kenden elkaar al wel en de Haf en het merrietje ook. Maar de valk en het merrietje kenden elkaar niet. De ruinen waren niet hoog in rang in hun vorige kudde.
Eerst hebben we ze een weekje apart gezet om te wennen, ze konden ook over het schriklint heen kennis maken. Na een week dus de lintjes weggehaald zodat ze samen 1 kudde konden vormen. Ik had verwacht dat mijn Morris de leiding zou nemen. Hij is erg sociaal en altijd hoog in rang geweest, in welke kudde hij ook stond.
Echter, de valk besloot dat het merrietje verdedigd moet worden (wat helemaal niet zo is). Hij heeft haar heel lang weggehouden van mijn 4 ponies, mn van Morris. Nu na 3 weken bij elkaar leven ze nog steeds als 2 kuddes naast elkaar. De valk plakt niet meer zo erg aan het merrietje, maar jaagt wel nog steeds de anderen weg. Hij is eigenlijk alleen maar bezig met dreigen en dominant doen.
Morris laat zich (tot mijn verbazing) wegjagen door hem, zelfs bij het hooi. In het begin kreeg ik de indruk dat hij dat toeliet om de rust te bewaren, maar nu twijfel ik. Ik ben zelf erg overtuigd van zijn leiderskwaliteiten, en hoop ook dat hij uiteindelijk de leider zal worden, maar de valk is zo volhardend in zijn gedrag. Terwijl hij volgens mij geen echte, goede, leider is.
Wie heeft hier ervaringen mee? Zullen deze kuddes wel gaan mengen? Zal een goede leider altijd zijn plek weten te vinden? Hoe lang kan dit duren?
Terug naar boven Ga naar beneden
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Mengen van twee kuddes Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mengen van twee kuddes   Mengen van twee kuddes Emptyma 26 jul 2010 - 4:54

Als ik het goed begrijp heb je de 3 nieuwe pony's meteen bij elkaar gezet (apart van jouw eigen pony's)? Terwijl de merrie en de valk elkaar niet kenden? Dat zou in ieder geval kunnen verklaren waarom hij haar nu beschermt.
Hoe liggen volgens jou nu de dominantie-verhoudingen in de kudde (afgezien van Morris en de valk)?
Hoe was het gedrag in de week dat het lintje nog gespannen was?

Dit is geen kritiek hoor knipoog , maar zelf had ik ze niet op deze manier bij elkaar gedaan. Wij doen het zelf zo dat ze altijd eerst alleen kennis maken met de leider van de bestaande kudde. Maar goed, de situatie is nu zo en mijn ervaring is dat 3 weken nog niet eens zo lang is. Het kan heel snel gaan, maar het kan ook wel 2 maanden duren voordat een kudde echt helemaal 'gesetteld' is.

Een goede leider kan zijn plek weer terugkrijgen, het is maar net wat de 'oude' leider wil en kan. Het kan ook zo wezen dat de valk toch de nieuwe leider wordt. Daarom mijn vraag hoe de rest van de verhoudingen met de kudde is, staat de valk duidelijk boven de rest (ook van jouw 'oude' kudde)?
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Mengen van twee kuddes Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mengen van twee kuddes   Mengen van twee kuddes Emptyma 26 jul 2010 - 10:08

Irene schreef:
Als ik het goed begrijp heb je de 3 nieuwe pony's meteen bij elkaar gezet (apart van jouw eigen pony's)? Terwijl de merrie en de valk elkaar niet kenden? Dat zou in ieder geval kunnen verklaren waarom hij haar nu beschermt.

Ja, de 3 nieuwen zijn lopend hierheen gekomen, en het leek ons goed dat ze wat steun hadden aan elkaar in deze nieuwe situatie.

Irene schreef:
Hoe liggen volgens jou nu de dominantie-verhoudingen in de kudde (afgezien van Morris en de valk)?
Hoe was het gedrag in de week dat het lintje nog gespannen was?

Nu staat mijn merrie Svetla (derde in rang in mijn kudde) nog wel boven de valk. Zij kan hem duidelijk wegjagen als zij dat nodig vindt.
Voor het lintje wegging was er in mijn kudde geen verandering, wel belangstelling voor elkaar maar geen opvallende dingen. De 3 nieuwen kleefden wel aan elkaar en het merrietje was de dominantste. (Stond ze ook om bekend, als een fel ding) De Haf is een goedzak.

Irene schreef:
Dit is geen kritiek hoor knipoog , maar zelf had ik ze niet op deze manier bij elkaar gedaan. Wij doen het zelf zo dat ze altijd eerst alleen kennis maken met de leider van de bestaande kudde. Maar goed, de situatie is nu zo en mijn ervaring is dat 3 weken nog niet eens zo lang is. Het kan heel snel gaan, maar het kan ook wel 2 maanden duren voordat een kudde echt helemaal 'gesetteld' is.

Nee, meestal doe ik ook idd eerst Morris bij een nieuwe. Maar nu kwamen er 3 tegelijk en dit leek ons prettiger voor ze. Achteraf had ik het ook anders gedaan, maar ja....

Irene schreef:
Een goede leider kan zijn plek weer terugkrijgen, het is maar net wat de 'oude' leider wil en kan. Het kan ook zo wezen dat de valk toch de nieuwe leider wordt. Daarom mijn vraag hoe de rest van de verhoudingen met de kudde is, staat de valk duidelijk boven de rest (ook van jouw 'oude' kudde)?

De valk staat dus niet boven Svetla opvallend genoeg, en ook niet boven het nieuwe merrietje trouwens. "Mijn" (tussen haakjes omdat het een leenpaard is) andere ruin gaat ook wel eens tegen hem in. Ik heb de indruk dat de anderen hem niet helemaal accepteren omdat hij zich te druk maakt.
Terug naar boven Ga naar beneden
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Mengen van twee kuddes Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mengen van twee kuddes   Mengen van twee kuddes Emptyma 26 jul 2010 - 23:58

Dus het nieuwe merrietje is de 2e in rang en dan Svetla? En bij deze 2 is de valk dus duidelijk de lagere in rang?
Ik denk dat het allemaal dan nog wat onrustig is qua verhoudingen.
Het is inderdaad jammer dat Morris niet duidelijk de leidersrol op zich neemt, vreemd dat hij zich bij het hooi laat wegjagen. Het kan zijn dat het te drukke gedrag van de valk hier duidelijk een rol in speelt. Vertoont de valk ook onzeker gedrag?

Hier is Iwan (de witte schimmelhengst) de leider en hij vervult deze rol prachtig. Een paar weken terug kwam er een nieuw paard bij en waar de rest van de kudde wat onrustig deed, bleef hij heel rustig en relaxed. Onze appaloosa (op de avatar) is de meest onzekere (reageert daardoor weleens hyper/druk, wellicht een beetje zoals de valk?) en Iwan laat dan weleens het één en ander toe, maar duidelijk met grenzen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Mengen van twee kuddes Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mengen van twee kuddes   Mengen van twee kuddes Emptydi 27 jul 2010 - 4:28

Altijd weer een interessant fenomeen, die kuddedynamiek glimlach!

marion schreef:
de valk besloot dat het merrietje verdedigd moet worden (wat helemaal niet zo is). Hij heeft haar heel lang weggehouden van mijn 4 ponies, mn van Morris. Nu na 3 weken bij elkaar leven ze nog steeds als 2 kuddes naast elkaar. De valk plakt niet meer zo erg aan het merrietje, maar jaagt wel nog steeds de anderen weg. Hij is eigenlijk alleen maar bezig met dreigen en dominant doen.
Ik vermoed dat de valk dominant gedrag vertoont uit onzekerheid. Een verhuizing is niet niks en paarden kunnen daar allemaal verschillend op reageren. Wellicht geeft het verdedigen van het merrietje hem een bepaald gevoel van zekerheid, omdat hij door haar 'in te lijven' een eigen kuddetje vormt. Het lijkt erop dat hij uit angst en onzekerheid de taktiek gebruikt van 'de aanval is de beste verdediging'. Ik denk dat het gewoon tijd nodig heeft. Als ze elkaar niet verwonden zou ik het voorlopig zo laten en zeker niet te veel veranderingen aanbrengen door groepjes te scheiden e.d. Ze zullen toch allemaal moeten wennen aan de nieuwe situatie.

Citaat :
Morris laat zich (tot mijn verbazing) wegjagen door hem, zelfs bij het hooi. In het begin kreeg ik de indruk dat hij dat toeliet om de rust te bewaren, maar nu twijfel ik. Ik ben zelf erg overtuigd van zijn leiderskwaliteiten, en hoop ook dat hij uiteindelijk de leider zal worden, maar de valk is zo volhardend in zijn gedrag. Terwijl hij volgens mij geen echte, goede, leider is.
Misschien heeft Morris heel goed door dat de valk geen echte leider is maar alleen uit onzekerheid zo'n 'grote bek' heeft en heeft hij heel wijs besloten dat hij dat gedrag maar het beste kan negeren en dat het zelfs beter kan zijn om zich tijdelijk weg te laten sturen dan steeds weer een gevecht aan te gaan. Het lijkt erop dat Morris zo'n natuurlijke leider is die zich niet zo nodig hoeft te bewijzen.

Citaat :
Zullen deze kuddes wel gaan mengen? Zal een goede leider altijd zijn plek weten te vinden? Hoe lang kan dit duren?
Geef het de tijd, er is geen vaste regel hoe lang dit kan duren. Als er niet echt gevochten wordt zou ik adviseren om zelf de rust te bewaren, niet in te grijpen en het zich gewoon vanzelf te laten regelen.
Denk erom dat de rangorde niet altijd zo zal uitpakken als wij mensen graag zouden willen. Met onze 'voorkeur' voor wie de leider 'zou moeten zijn' hebben paarden niets te maken, zij maken dat zelf wel uit, dat kun je echt niet veranderen en dat moet je ook niet willen proberen knipoog.
Succes met toekijken grijns, maak er een leuke studie van knipoog!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Mengen van twee kuddes Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mengen van twee kuddes   Mengen van twee kuddes Emptywo 28 jul 2010 - 9:22

Het is idd mooi om te zien hoe ze zich gedragen tov elkaar. Vanaf het begin hebben we ze wel met rust gelaten. Ik heb ze ook expres een week niet in het weitje gehad omdat Morris en Svetla daar niet in mogen en dan zou de kudde gesplitst worden. Morris en de valk zijn ook de eerste 2 weken niet uit de kudde geweest.
De afgelopen weken verliepen onrustig maar zonder ernstige beschadigingen. Ik dacht dat het rustiger werd tot het van de week weer erg onrustig was tijdens het voeren (veel na- en wegjagen). Toen besloot ik toch maar eens hier te posten.
Inmiddels is het weer rustiger. Het lijkt of het per dag een beetje beter gaat maar dat er af en toe een dip te zien is.
De verhoudingen zijn nog niet helemaal duidelijk. De rangorde heeft in ieder geval geen vaste volgorde van boven naar beneden, maar loopt door elkaar bij sommige paarden.
Ik heb het idee dat de valk wat aan het "opgeven" is. Zijn gedrag is minder fel en extreem en hij staat vaker een eind uit de buurt van het merrietje. Lijkt me ook logisch, want dit gedrag kost veel energie, zeker als het eigenlijk niet bij je past. Morris en hij hielden elkaar voortdurend in de gaten. Dat is nu veel minder, het gaat er meer ontspannen aan toe.
Ik dacht al aan wat Marja schreef, dat de valk onzeker was en daarom voor de aanval koos. (Of is mijn wens de vader van de gedachte...) Ik heb 1 dag gezien dat het Morris echt frustreerde, dat hij echt uit zijn doen was en er slecht uitzag. Ik dacht en denk eigenlijk nog steeds dat hij het lekkerst in zijn vel zit als hij leider is. Dan ga je twijfelen of het goed is wat je hebt gedaan....
Maar ja, je kan er zelf weinig aan doen. Ze moeten het zelf uitmaken. Nu zie ik gelukkig minder frustratie bij hem
Terug naar boven Ga naar beneden
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Mengen van twee kuddes Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mengen van twee kuddes   Mengen van twee kuddes Emptydo 29 jul 2010 - 5:06

Fijn dat het inmiddels al wat rustiger is. Ik kreeg ook het idee n.a.v. jouw verhaal dat de valk juist meer onzeker was (vandaar mijn vraag daarover). Een echte leider zal m.i. ook niet op deze manier zijn leiderschap 'opeisen'.

Ik vind het altijd wel bijzonder interessant hoe het toegaat in kudde's. Laatst ook een paar leuke dingen meegemaakt hierin.

Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Mengen van twee kuddes Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mengen van twee kuddes   Mengen van twee kuddes Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Mengen van twee kuddes
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Twee hooivoorzieningen: een slow en een 'gewoon'
» twee halve IBC vaten t.b.v. slowfeeders / waterbak
» Goed tehuis gezocht voor twee pony's
» Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov
» [gevonden]Met spoed plek gezocht voor twee pony's

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gedrag-
Ga naar: