IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

paardentypen

Ga naar beneden 
AuteurBericht
marleen

Aantal berichten : 111
Registratiedatum : 22-05-10

BerichtOnderwerp: paardentypen   di 13 jul 2010 - 21:32

Wie heeft zich er wel eens inverdiept in welk type (vuur, aarde, metaal, water en hout) jou paard valt?
Het lijkt een beetje zweverig maar het is erg leuk om te weten.
Eric laarakker heeft er een boek over geschreven.

Er bestaan 5 types:

het houtpaard:
de onvermoeibare, harde werker.

het vuurpaard:
de lieflijke, aanhankelijke aandachtstrekker.

het aardepaard:
de vriendelijke, betrouwbare alleseter.

het metaalpaard:
de ongecompliceerde, rustige volger.

Het waterpaard:
de mooie, ingetogen eenling.

Mijn fjord is duidelijk een aardepaard.
Die eet alles wat los en vast zit!!! :<

In het boek zit een vragenlijst om te ontdekken welk type jou paard is.
Als iemand het leuk vind dan wil ik hem wel een keertje over tikken.

Elk type heeft ook zijn eigen zwakheden.
Hier kan je volgens de schrijver goed op inspelen omdat je weet welk type het is.
Terug naar boven Ga naar beneden
yvonnedejong

Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 41

BerichtOnderwerp: Re: paardentypen   di 13 jul 2010 - 22:50

Dat is grappig, ik heb me er nooit in verdiept.

Ik heb 4 paardjes, denk dat ze allemaal wel verschillend zijn.

Leuk om in te verdiepen.

Hoe heet dit boek en waar kan je dit kopen?
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
marleen

BerichtOnderwerp: Re: paardentypen   di 13 jul 2010 - 23:18

het boek heet paardentypen van eric laarakker.
isbn -9789052107936

Ik heb hem besteld via het internet bij de agradi.
Mai
Admin

Aantal berichten : 3214
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 57

BerichtOnderwerp: Re: paardentypen   di 13 jul 2010 - 23:25

Ik heb het boek ook omdat ik er ooit een recensie over heb geschreven. Ik vond het gedachtegoed - de indeling in Chinese types - wel goed, maar ik vond het boek niet prettig om te lezen, vooral omdat het hier en daar heel chaotisch is, vooral in de medische gedeeltes. Verder viel het me op dat aan het houttype verreweg de meeste aandacht wordt besteed (raad eens tot welk type Erik Laarakker's eigen paard behoort :<?). Door de manier waarop het geschreven is zou ik het boek niet aanraden; jammer, want de gedachte erachter is leuk en praktisch.

Mijn Frosti is een uitgesproken metaalpaard.

Mijn hengst Bjarg (die ik niet meer heb) was een uitgesproken waterpaard.

Onze andere paarden zijn eigenlijk allemaal mixen van verschillende types.

http://www.paddockparadijs.nl
Berith

Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

BerichtOnderwerp: Re: paardentypen   di 13 jul 2010 - 23:46

Ik heb wel eens zo'n test gedaan om te bepalen welk type mijn paarden zijn. Beiden zijn niet uitgesproken 1 type.

Sietske heeft voornamelijk kenmerken van een vuur en water paard
Bij Trix zijn de meeste kenmerken voor aarde, hout en metaal aanwezig.
http://sietrix.blogspot.com/
MoniqueBuu

Aantal berichten : 945
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 49

BerichtOnderwerp: Re: paardentypen   wo 14 jul 2010 - 7:25

Marja schreef:
Door de manier waarop het geschreven is zou ik het boek niet aanraden; jammer, want de gedachte erachter is leuk en praktisch.

Jammer dat je het niet aanraadt, ik heb het boek pasgeleden gekocht (via www.mediaboek.nl)
http://www.twas-tweerd.nl
marion

Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 50

BerichtOnderwerp: Re: paardentypen   wo 14 jul 2010 - 10:38

Ik heb me hier niet in verdiept. Wel ben ik bezig met Parelli, en die heeft een andere indeling in karakters.
Als je je paard helemaal herkent in een bepaald type, kan dat handig zijn in de opvoeding en training. Maar vaak hebben paarden toch een beetje van meerdere types, al naar gelang de situatie. En dat maakt het al wat moeilijker.
Zo'n indeling kan handig zijn, maar je moet je er niet te star aan vasthouden denk ik.
En bovendien heb je je paard met al zijn eigenschappen nu eenmaal, en in welk hokje hij ook past, je moet er toch mee kunnen omgaan. Dus in die zin heeft een "hokje of stempeltje" geen waarde voor mij.
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: paardentypen   wo 14 jul 2010 - 22:05

marion schreef:
En bovendien heb je je paard met al zijn eigenschappen nu eenmaal, en in welk hokje hij ook past, je moet er toch mee kunnen omgaan. Dus in die zin heeft een "hokje of stempeltje" geen waarde voor mij.
Ja, dat heb ik ook wel een beetje. Van de andere kant laten zulke karakterbeschrijvingen je wel weer eens heel precies kijken naar hoe je paard in elkaar steekt en dat is wel weer nuttig en leuk. Dat zou je zonder boek dan misschien toch weer iets minder snel gedaan hebben.

MoniqueBuu schreef:
Jammer dat je het niet aanraadt, ik heb het boek pasgeleden gekocht (via www.mediaboek.nl)
Wie weet ervaar jij het heel anders en ben je er wel heel blij mee glimlach, ik ben wel benieuwd hoe het jou bevalt. Ik neem aan dat je het dus nog niet gelezen hebt?

ponylady

Aantal berichten : 88
Registratiedatum : 07-02-10

BerichtOnderwerp: Re: paardentypen   wo 14 jul 2010 - 23:08

Heel dat paardentypes ala Laarakker is toch ontstaan als 'test' om te zien welk voer je voor je paard nodig hebt .
Jaren terug kon je die test via Equiral doen zodat je de juiste zak(ken) Equiralvoer kon kopen , afgestemd op ieder individueel paard .
Vond dat toen al niets , had zo ongeveer alle verschillende zakken nodig volgens de test , alle 3 m'n pony's hadden wel een paar verschillende nodig verwarring

Ik weet niet of Equiral nog voer volgens deze methode verkoopt , weet alleen dat Eric Laarakker er later potten met suplementen van is gaan maken en dat nu verkoopt .

marleen

BerichtOnderwerp: Re: paardentypen   za 17 jul 2010 - 4:37

marion schreef:
Ik heb me hier niet in verdiept. Wel ben ik bezig met Parelli, en die heeft een andere indeling in karakters.

Ben je dan bezig met de levels?
Ik wil me hier ook in gaan verdiepen.
Het idee staat me erg aan.
Het is alleen nogal prijzig en zit momenteel wat krap bij kas.
Maar is het aan te raden??

marleen

BerichtOnderwerp: Re: paardentypen   za 17 jul 2010 - 4:39

ponylady schreef:

Ik weet niet of Equiral nog voer volgens deze methode verkoopt , weet alleen dat Eric Laarakker er later potten met suplementen van is gaan maken en dat nu verkoopt .

Ja dat klopt inderdaad maar daar geloof ik niet in hoor.
Vond het alleen erg leuk dat ik mijn merrie goed herkende in het element aarde/metaal.
marion

Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 50

BerichtOnderwerp: Re: paardentypen   za 17 jul 2010 - 9:20

marleen schreef:
Ben je dan bezig met de levels?
Ik wil me hier ook in gaan verdiepen.
Het idee staat me erg aan.
Het is alleen nogal prijzig en zit momenteel wat krap bij kas.
Maar is het aan te raden??

Nee, ik ben niet bezig met de levels, maar gebruik wel oefeningen van Parelli, bij het rijden en met grondwerk. Ik heb er geen DVD's of boeken van aangeschaft, vind ik ook erg duur.
Ik zit op het NH forum, waar veel Parelli aanhangers zitten en zo leer je nog eens wat. Filmpjes van anderen bekijken en tips en adviezen lezen.
Dat forum wordt beheerd door twee meiden van Equi Sense. Hun methode lijkt erg op die van Parelli, en zij geven ook een DVD uit, plus de materialen die je kan kopen in de shop. Via het forum kun je ook aan mensen komen die lesgeven.
Lucienne

Aantal berichten : 47
Registratiedatum : 09-11-09

BerichtOnderwerp: Re: paardentypen   zo 25 jul 2010 - 0:18

Het boek van Klaus Ferdinand Hempfling, Paardenpersoonlijkheden, gaat ook over karaktertypen. Al lezende herkende ik daar mijn Mani, de onderofficier. Hij is het ten voeten uit!!! Hij reikt ook handvaten aan hoe met zo'n paard om te gaan. Voor mij een bevestiging dat we goed bezig zijn. En mede door het boek leer ik hem te accepteren zoals hij is. Ik heb geen illusie/ wens (meer) om hem te veranderen. Het stimuleert mij des te meer om bewuster met hem (en ook andere zaken) om te gaan. Dat boek kan ik echt iedereen aanraden.
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: paardentypen   zo 25 jul 2010 - 5:42

Lucienne schreef:
Ik heb geen illusie/ wens (meer) om hem te veranderen. Het stimuleert mij des te meer om bewuster met hem (en ook andere zaken) om te gaan.
Mooi hè Luciënne? Ik ervaar dat precies zo en steeds sterker de laatste tijd, sinds ik bezig ben met de Waterhole Rituals methode van Carolyn Resnick. Het verandert gewoon mijn hele leven omdat ik leer om op een andere, bewustere manier naar dingen te kijken.

Lucienne

Aantal berichten : 47
Registratiedatum : 09-11-09

BerichtOnderwerp: Re: paardentypen   ma 26 jul 2010 - 7:37

Wat jij noemt, Marja, daar heb ik nog nooit van gehoord. Zal eens googlen. Of misschien wil je een site vermelden?
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: paardentypen   di 27 jul 2010 - 4:37

Lucienne schreef:
Wat jij noemt, Marja, daar heb ik nog nooit van gehoord. Zal eens googlen. Of misschien wil je een site vermelden?
Kijk maar eens op deze site Luciënne: www.carolynresnickblog.com . Ik hoop dat je Engels goed is knipoog?
Verder houd ik zelf al mijn ervaringen met mijn paarden bij op mijn weblog: www.paardwijsmejeweg.blogspot.com . In de rechterzijbalk van de site zie je ergens 'zoeken op trefwoorden'; als je daar 'Waterhole Rituals' aanklikt vind je al mijn ervaringen sinds het begin van de cursus.
Ik vermoed dat deze methode jou erg zal interesseren glimlach! Is het seminar van Stina Herberg a.s. zondag (1 augustus) misschien ook iets voor je?

Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: paardentypen   

paardentypen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gedrag-
Ga naar: