Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 heermoes gevaarlijk?

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
marleen




Aantal berichten : 111
Registratiedatum : 22-05-10

heermoes gevaarlijk? Empty
BerichtOnderwerp: heermoes gevaarlijk?   heermoes gevaarlijk? Emptywo 26 mei 2010 - 1:19

wie heeft ervaring met heermoes??
Op het internet staat dat het giftig is en dan het zich heel snel uitzaait.
Op een andere site heb ik een stukje gevonden die zei dat het ook heel geneeskrachtig is.
Wie weet er meer van??

Het groeit bij mij in de slootkant.
De paarden kunnen er niet bij maar ben dus bang dat het heel snel uitzaait dilemma
Wie kan mij helpen

zwaaien
Terug naar boven Ga naar beneden
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

heermoes gevaarlijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: heermoes gevaarlijk?   heermoes gevaarlijk? Emptyma 31 mei 2010 - 23:54

Er wordt duidelijke gezegd dat heermoes echt giftig is voor paarden. Vooral bepaalde delen ervan.
Het wordt op een bepaalde manier wel in middelen gebruikt (o.a. ook homeopathie), maar dat zal wel op een heel andere basis zijn.
Zo puur is het dus in ieder geval zeker giftig.
Terug naar boven Ga naar beneden
marleen




Aantal berichten : 111
Registratiedatum : 22-05-10

heermoes gevaarlijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: heermoes gevaarlijk?   heermoes gevaarlijk? Emptydi 17 aug 2010 - 8:47

eindelijk hebben wij een soort gif gevonden wat de heermoes vernietigd.
Het werd eerst gevlekt en nu is het helemaal bruin!
Gelukkig maar want nu kan ik die weide ook weer gebruiken..
Terug naar boven Ga naar beneden
helma

helma


Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 56
Woonplaats : Warnsveld

heermoes gevaarlijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: heermoes gevaarlijk?   heermoes gevaarlijk? Emptydi 17 aug 2010 - 9:00

marleen schreef:
eindelijk hebben wij een soort gif gevonden wat de heermoes vernietigd.
Het werd eerst gevlekt en nu is het helemaal bruin!
Gelukkig maar want nu kan ik die weide ook weer gebruiken..

** Welk middel heb je dan gebruikt, Marleen, MCC-A misschien??
Wij hebben het nl ook staan, wil er graag van af.

Groetjes
Helma
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dogwise.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

heermoes gevaarlijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: heermoes gevaarlijk?   heermoes gevaarlijk? Emptydo 19 aug 2010 - 23:43

marleen schreef:
eindelijk hebben wij een soort gif gevonden wat de heermoes vernietigd.
Het werd eerst gevlekt en nu is het helemaal bruin!
Gelukkig maar want nu kan ik die weide ook weer gebruiken..
Nou, fijn dat het dus wel aan te pakken is knipoog.
Als er in je wei voldoende gras staat, hoef je trouwens niet bang te zijn dat paarden zomaar van giftige planten gaan eten. Ze hebben een heel goed natuurlijk instinct voor wat wel en niet goed voor hen is. Gelukkig maar, anders zouden paarden in natuurbegrazingen e.d. snel het loodje leggen, want daar groeien genoeg giftige kruiden. Als paarden van giftige planten eten, komt dat meestal doordat dat nog het enige is wat er staat, bv. in een wei waar al het gras is weggegeten maar nog wel allerlei onkruid staat. Je ziet wel een van die totaal kaalgegeten weilanden die vergeven zijn van het Jakobskruiskruid. Daar zou ik mijn paarden ook niet meer in laten nee!

Ik vond afgelopen week ook een 'nieuw' kruid langs de rand van de wei, wat ik nog nooit eerder had gezien. Omdat ik altijd nieuwsgierig ben naar wat er allemaal in mijn wei groeit en bloeit, heb ik het opgezocht. Het blijkt 'papegaaienkruid' te zijn, hebben jullie daar ooit van gehoord? Het heeft een heel 'wollige' bloeivorm. Zo ziet het eruit:

heermoes gevaarlijk? Papegaaienkruid
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
árangur

árangur


Aantal berichten : 164
Registratiedatum : 03-03-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Bodegraven

heermoes gevaarlijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: heermoes gevaarlijk?   heermoes gevaarlijk? Emptydi 16 aug 2011 - 8:52

wij hebben op mijn vorige stal ook heermoes gehad, de boer daar kreeg het ook niet uitgeroeid (of deed niet genoeg zijn best.... ) en wij hebben toen hele stukken wei afgezet. Omdat onze groep ijslanders altijd op dieet zijn en we toen aan strookbegrazing deden, vraten ze het dus wel degelijk op. In overleg met de dierenarts heb ik toen wat vitamines bij gevoerd (heermoes is best gevaarlijk, het breekt vitamine B af en ze kunnen ook atactisch worden geloof ik) ook geef ik altijd wel lijnzaad daar zit ook vit. B in. Maar ik zou het dus gelijk uitroeien!
Terug naar boven Ga naar beneden
marleen




Aantal berichten : 111
Registratiedatum : 22-05-10

heermoes gevaarlijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: heermoes gevaarlijk?   heermoes gevaarlijk? Emptyzo 28 aug 2011 - 8:06

het gelijk uit roeien is dus niet echt makelijk.
Dit is het tweede jaar dat ik het gespoten heb en zelf nu zie ik er nog een paar.
Maar omdat er net een tuunwal opgeplaats is kunnen mijn paarden er niet bij komen.

en nee papegaaienkruid (?) heb ik nog nooit gezien.
Heeft het ook een bijzondere werking?


Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

heermoes gevaarlijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: heermoes gevaarlijk?   heermoes gevaarlijk? Emptydi 30 aug 2011 - 11:35

marleen schreef:
en nee papegaaienkruid (?) heb ik nog nooit gezien.
Heeft het ook een bijzondere werking?
Ik heb geen idee, ik had het zelf ook nog nooit eerder gezien.
Dit jaar heb ik er trouwens nog maar een paar van gezien, die ik er meteen allemaal uitgetrokken heb.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Gesponsorde inhoud





heermoes gevaarlijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: heermoes gevaarlijk?   heermoes gevaarlijk? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
heermoes gevaarlijk?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Weidegebruik en -onderhoud-
Ga naar: