IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

Harde bikkels?

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Mai
Admin

Aantal berichten : 3214
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 57

BerichtOnderwerp: Harde bikkels?   vr 6 nov 2009 - 2:14

Het valt me regelmatig op dat mijn IJslanders er met winderig, regenachtig weer niet voor kiezen om te schuilen in de inloopstal of onder het bladerdak van de bomen, maar met z'n allen in het meest winderige hoekje gaan staan. Hoofden een beetje omlaag, ogen half dicht, kont tegen de wind/regenrichting in en dan lekker bij elkaar staan 'bikkelen'. Alleen als de regen echt met bakken naar beneden komt kiezen ze liever voor wat meer beschutting.
Ik ben benieuwd welke ervaringen anderen hiermee hebben en of dit voor paarden van verschillende rassen ook nog anders is.

http://www.paddockparadijs.nl
Irene

Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

BerichtOnderwerp: Re: Harde bikkels?   di 10 nov 2009 - 4:54

Hoeveel van jouw IJslanders zijn merrie's of ruinen? Zie je daar dan nog verschil tussen?
Het valt mij namelijk bij ons op dat vooral de merrie's bij regen sneller in de schuilstal gaan staan dan de mannen. Ik weet niet of dat vrouwen eigen is... grijns . Wellicht ligt het ook aan de karakters.
Ik vind het wel apart dat jouw paarden echt in het meest winderige hoekje gaan staan. Onze paarden gaan bij harde wind altijd zo staan dat ze toch uit de wind staan (dus achter de schuur of ons huis).
O, wij hebben trouwens 8 KWPN'ers , 1 Arabier en 1 kruising Appaloosa.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Harde bikkels?   di 10 nov 2009 - 8:17

We hebben vier merries en drie ruinen en ze staan op zo'n moment allemaal gezellig bij elkaar, dus de vrouwen zijn bij ons geen koukleumen knipoog. Het grootste watje is juist de leidende ruin Birki, hij is b.v. met langdurige regen de schuilstal bijna niet uit te slaan.
Het is ook niet zo dat onze paarden altijd die winderigste hoek opzoeken hoor, maar toch wel zo regelmatig dat ze het echt bewust lijken te doen. Misschien vinden ze het gewoon wel fijn om af en toe eens flink de 'elementen te trotseren', net als mensen die in de storm een flinke strandwandeling gaan maken shock.
Wat ook wel opvallend is is dat ons meest 'weerbestendige' paard (degene die echt zelden de stal opzoekt) ook de enige is die in IJsland is opgegroeid, waarschijnlijk zonder enige beschutting.

Irene

Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

BerichtOnderwerp: Re: Harde bikkels?   do 12 nov 2009 - 1:30

Interessant hè hoe de paarden zo verschillend kunnen zijn, ik vind dat echt heel leuk om te volgen bij onze paarden en te horen hoe andere paarden het dan weer doen.
Inderdaad opvallend dat juist degene die alleen in IJsland is opgegroeid dan ook echt het meeste buiten blijft en dat dat dan ook niet verandert als hij totaal anders gehouden wordt en met andere paarden die zich 'anders' gedragen.
Grappig dat de leidende ruin Birki bij regen het meeste binnen staat, de andere paarden volgen dan dus niet altijd zijn voorbeeld?

Ik merk wel dat het gedrag van onze paarden nog veranderlijk is qua schuilen. Ze staan er nu natuurlijk nog 'maar' 2,5 week op, dus dat zal zich waarschijnlijk nog blijven ontwikkelen. Maar gisteren met een flinke hoosbui bleven ze toch gewoon buiten staan (op een nog best winderig plekje).
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Harde bikkels?   vr 13 nov 2009 - 0:03

Irene schreef:
Grappig dat de leidende ruin Birki bij regen het meeste binnen staat, de andere paarden volgen dan dus niet altijd zijn voorbeeld?

Soms wel, maar vaak ook niet. En het gebeurt ook wel dat hij zijn enorme ego even wil opkrikken door ervoor te zorgen dat de anderen er gewoon niet bij kunnen :evil:. In de grote schuilstal lukt dat niet, daar is ruimte genoeg voor allemaal, maar in het kleinere stalletje zit hij er totaal niet mee om de ingang te blokkeren voor de anderen. Als HIJ maar droog staat, nietwaar 👅?

tessa

Aantal berichten : 15
Registratiedatum : 14-11-09

BerichtOnderwerp: harde bikkels?   za 14 nov 2009 - 5:58

ja ook bij mij staan de Ijslanders eigenlijk alleen in de stal als het erg warm is,schuilen tegen de zon is heel normaal voor ze maar voor regen wind en sneeuw en ijzel heb ik nog nooit gezien dat ze schuilden. Mijn IJslanders zijn allebei ruinen en in Nederland geboren. Wel de Haflinger merrie gaat graag de stal in voor slechter weer en ook al is zei duidelijk de leidster van de kudde gaan de mannen niet echt de stal in zei blijven dan in de buurt maar wel buiten! Toen ik nog geen track had en de paarden als het veel regende eigenlijk alleen de keus hadden of in de stal of in de modder heeft dit gedrag wel irritatie opgeroepen omdat ik er gek van werd dat ze dan alsmaar in de modder stonden. Toen zette ik ze wel eens op stal om uit de modder te zijn. Nu zoeken ze duidelijk wel liever een droge ondergrond wat nu gelukkig ook goed kan! Leve het paddockparadijs!
fojoe

Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 47

BerichtOnderwerp: Re: Harde bikkels?   di 17 nov 2009 - 0:55

mijn paardjes zijn ook harde bikkels, de schuilstal is voor watjes knipoog

mijn 2-jarig hengstje heeft nog maar pas de status van harde bikkel bereikt.
vroeger stormde hij bij het minste druppeltje dat uit de hemel viel in volle galop naar de schuilstal.
stel je voor, zijn mooie vacht kon wel eens nat worden!
maar sinds kort blijft hij dus ook buiten, kont in de wind, hoofd laag, en laat maar waaien.
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Harde bikkels?   di 17 nov 2009 - 2:18

Dat heeft je jonge hengstje dan duidelijk van zijn vrienden overgenomen denk ik, Mijke? Ik ben wel benieuwd hoe hij dan is opgegroeid voordat hij bij jou kwam (of heb je hem zelf gefokt?), veel op stal gestaan misschien?

fojoe

Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 47

BerichtOnderwerp: Re: Harde bikkels?   di 17 nov 2009 - 4:25

nee, absoluut niet.
ik heb hem gekocht toen hij dik 4 maanden was.
hij is geboren in een kudde met voornamelijk tinkers die 24/7 buiten staat, dus meer dan een schuilstal heeft hij nooit gezien.
geen idee waar hij zijn regenfobie gehaald heeft knipoog

en gek genoeg is hij de enige van de 3 die het accepteert om in de schuilstal opgesloten te staan.
de andere 2 springen gewoon over het draadje heen.
ter info: het draadje is 1,40 hoog, de would-be-springpaarden 1,42 en 1,50 :lol:
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Harde bikkels?   di 17 nov 2009 - 6:59

WOW, lekker eigenzinnige paardjes heb je, ze hebben duidelijk een eigen mening lekker puh!

Laatst aangepast door Marja op di 24 nov 2009 - 22:27; in totaal 1 keer bewerkt
marion

Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 49

BerichtOnderwerp: Re: Harde bikkels?   di 24 nov 2009 - 9:23

Mijn ponies staan eigenlijk alleen in de schuilstal om te schuilen voor de muggen, en niet zozeer voor het weer. Gisteravond ging het weer flink tekeer, maar dan staan ze midden in de bak, kont in de regen, en ze "ondergaan het".
Ik heb daar de volgende theorie over: Aan slecht kunnen gevaren zitten; takken/rotsen breken af, water/modderstromen kunnen eraan komen. In een stal kun je dat minder goed zien/horen/ruiken aankomen. Als prooidier is dat natuurlijk niet handig. Ik denk dus dat ze liever buiten blijven staan zodat ze sneller kunnen vluchten als dat nodig is.
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Harde bikkels?   di 24 nov 2009 - 22:30

Dat zou best eens kunnen Marion, ik denk inderdaad ook dat ze zoveel mogelijk de omgeving willen blijven overzien. Ook 'weten' ze misschien instinctief dat het goed is om de 'elementen' over hun huid en haar te laten gaan. Dat geeft weerstand en daar blijven ze gezond van glimlach.

muriel

Aantal berichten : 49
Registratiedatum : 11-11-09

BerichtOnderwerp: Re: Harde bikkels?   do 26 nov 2009 - 7:03

Nou dan heb ik weer de watjes.

Bij de eerste minidruppels staat iedereen binnen. Tenminste op het randje naast elkaar en alle koppies naar buiten want we willen natuurlijk niets missen.
Twee komen er uit een dierentuin op de Isle of Wight zonder schuilstal met uitzicht op zee dus die zijn nooit verwend met stal en goed gewend aan wind en regen de eerste 11 jaar van hun leven. De andere vier hebben de eerste 3 jaar van hun leven ook nooit een stal van binnen gezien maar allen allergisch voor water. verwarring

De enige die niet in een schuilstal gaat staan is een van mijn arabieren die is zwaar clausterfobisch en schrikachtig en krijgt op die enige dag in het jaar dat hij binnenstaat (met oud en nieuw) meestal ook een beetje sedalin anders breekt hij de boel af. Dit paard is trouwens wel lang stalpaard geweest.
Hij krijgt met heel slecht weer gewoon een regendeken op, waarom gaat gillen als ik hem niet snel genoeg breng. Het is ook het enige paard dat na 9 jaar buiten nog altijd niet winterhard is en staat te rillen met regen en wind.

Of dit ras afhankelijk is ik weet het niet de arabieren zijn russische arabieren tweede generatie uit Rusland geimporteerd en de kaspische zijn tweede en derde generatie uit het wild uit Iran. Enkel het gebergte in Iran waar deze paardjes vandaan komen valt ook sneeuw en regen en wind.
Het is natuurlijk ook niet enkel de vacht, de bouw is ook minder compact dan de noordelijke rassen en wellicht zijn ze ook veel energieker waardoor ze
meer energie verbruiken dan de meer robuuste rassen. In ieder geval zijn ze minder tolerant (een ego met een actieradius van 5 meter) waardoor de meer robuuste rassen meer bij elkaar staan om warmte vast te houden hebben deze opvallend meer persoonlijke ruimte nodig.
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Harde bikkels?   vr 27 nov 2009 - 3:24

Interessant, die verschillen in gedrag tussen de rassen! Het is vaak ook wel te herleiden waar het vandaan komt; dat een woestijnpaard als de Arabier vooral slecht tegen nattigheid kan (maar wel tegen kou geloof ik?) zal niemand verbazen. De evolutie laat zich niet zomaar opzij zetten, het kost waarschijnlijk minstens duizenden jaren voordat een ras zich weer enigszins aangepast zal hebben aan andere omstandigheden.

Apart dat je Kaspische paardjes zo'n grote 'persoonlijke ruimte' hebben, terwijl ze zo te lezen nog wel dicht bij de natuur staan (omdat ze afstammen van paardjes uit het wild). Ook dat zal vast wel een logische achtergrond hebben, maar welke knipoog?

Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Harde bikkels?   

Harde bikkels?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gedrag-
Ga naar: