Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 injecteren

Ga naar beneden 
+3
Mai
ponylady
muriel
7 plaatsers
AuteurBericht
muriel

muriel


Aantal berichten : 49
Registratiedatum : 11-11-09

injecteren Empty
BerichtOnderwerp: injecteren   injecteren Emptywo 31 maa 2010 - 7:46

Ik wist niet of ik dit interview hier moest plaatsen of bij media.



In ieder geval is dit een interview uit februari 2009 maar nog altijd up to date over
de gevolgen van injecteren. Dit beleid is enkel in Nederland en in andere landen zelfs
verboden ivm de slechte gevolgen voor de bodem.

Sinds een paar jaar sparen wij oude stalmest van onszelf en wat paardenhouders
om in de buurt op laten dit 1 composteren en rijden dit dan uit. Heel veel werk
en een stuk ingewikkelder dan drijfmest uit laten rijden of kunstmest. Maar als resultaat hadden wij
na het hooien 1 week lang 12 ooievaars op het weiland en bij de beide aangrenzende weilanden
van beide buren die tegelijkertijd hadden gehooid niet 1. hoera
Terug naar boven Ga naar beneden
ponylady

ponylady


Aantal berichten : 88
Registratiedatum : 07-02-10

injecteren Empty
BerichtOnderwerp: Re: injecteren   injecteren Emptywo 31 maa 2010 - 9:11

Dat zegt genoeg over de bodemkwaliteit compliment
Ik wil straks ook een compostmesthoop ala BioRon gaan maken en dat later over land strooien .

Gebruiken jullie nog iets door de composthoop , zoals EM ?
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

injecteren Empty
BerichtOnderwerp: Re: injecteren   injecteren Emptywo 31 maa 2010 - 9:34

Jee, Muriël, wat een interessant interview, mijn mond valt echt open... Dat de effecten van het injecteren helemaal nooit onderzocht zijn in NL, dat is echt ongelooflijk kritisch... Ik wist ook niet dat NL het enige land is waar injecteren verplicht is. En dan die test met die wormen... (Zouden ze dat bedoelen met 'zo dood als een pier' :<?)
Dank voor het plaatsen! (ik heb de link veranderd in het filmpje direct hier in het topic.)

ponylady schreef:
Gebruiken jullie nog iets door de composthoop , zoals EM ?
Wij doen niets door de mest/composthoop en hij stikt altijd van de wormen glimlach. In EM wil ik me nog eens (nog steeds, maar kan de tijd ervoor nog niet vinden verontwaardiging) goed gaan verdiepen. Het lijkt me wel wat om dat over de mesthoop te doen en EM op die manier uiteindelijk over het land te verspreiden.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

injecteren Empty
BerichtOnderwerp: Re: injecteren   injecteren Emptydo 1 apr 2010 - 0:08

Muriël, ik heb je informatie over EM - en de daaropvolgende reacties) afgesplitst als nieuw topic (ook in Weigebruik en -onderhoud). Het lijkt me interessant genoeg om een eigen topic waard te zijn knipoog.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

injecteren Empty
BerichtOnderwerp: Re: injecteren   injecteren Emptydo 1 apr 2010 - 2:48

Jeetje wat een verhaal. krankzinnig
Ik las dit gisteravond laat.Het viel mij al op dat er gisterochtend dode wormen in de wei op het gras lagen, paniek nu snap ik waarom....
Mijn wei is dinsdagmiddag geinjecteerd met mest....
Normaal gesproken heb ik veel wormen in de wei(mijn zoontje zoekt ze altijd op om mee te spelen), maar dan laat ik het ook maar 1x per jaar injecteren, alleen in het voorjaar.
Dan ga ik nu denken, en nu??
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
muriel

muriel


Aantal berichten : 49
Registratiedatum : 11-11-09

injecteren Empty
BerichtOnderwerp: Re: injecteren   injecteren Emptydo 1 apr 2010 - 3:12

Hallo Yvonne,

Hoe veel land heb je ?
Wij verzamelen mest van meerdere plekken aangezien wij niet genoeg mest hebben
van onze eigen paarden om alles te bemesten met gecomposteerde stalmest.

Als je mogelijkheid hebt zou je mischien met stalhouders kunnen afspreken
dat je de mest komt ophalen of beter nog dat zij het bij jouw mogen komen brengen.
Aangezien zij moeten betalen voor afvoer zijn velen er wel bij gebaat.

Het liefst stro stalmest, aangezien wij altijd alles buiten hebben is dit bij ons een tekort
ik neem aan bij veel mensen die hun paard 24/7 buiten houden. Ook zou ik voorkeur hebben
voor stallen waar wat minder wormenkuren gebruikt worden of dat je de winterstalmest
hebt die wellicht minder belast is met mest met restanten van wormenkuren dan
in het weideseizoen.

Er zijn vast wel een boer/loonwerker die het dan wil uitrijden met mestverspreider als op
het filmpje van Marja. Nadeel voorheen kreeg je geld voor het laten injecteren nu gaat het bemesten
geld kosten (arbeid). De winst zit hem in mooier hooi, gezondere bodem en veel meer bodemleven.
Daarnaast als je een eczeempaard of ander gevoelig paard hebt zal je waarschijnlijk ook
een positief resultaat zien. Daarnaast hoef je je eigen mest ook niet meer te laten afvoeren.
Terug naar boven Ga naar beneden
Ellen

Ellen


Aantal berichten : 48
Registratiedatum : 17-03-10

injecteren Empty
BerichtOnderwerp: Re: injecteren   injecteren Emptydo 1 apr 2010 - 7:34

Heel interessant filmpje. Ben nu nog blijer met onze eigen mest/compost.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://EllenAngelino.Come2me.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

injecteren Empty
BerichtOnderwerp: Re: injecteren   injecteren Emptydo 1 apr 2010 - 10:46

Ellen schreef:
Heel interessant filmpje. Ben nu nog blijer met onze eigen mest/compost.
Ik ook! Dit jaar komen we eigenlijk net wat mest tekort voor ons eigen land, maar ik zit te denken dat dat in de toekomst misschien op te lossen zou zijn door stro te kopen en daarvan steeds tussendoor lagen op de mesthoop aan te brengen, zodat én de mesthoop luchtiger blijft en nog beter composteert, én de totale hoeveelheid compost groter wordt.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

injecteren Empty
BerichtOnderwerp: Re: injecteren   injecteren Emptydo 1 apr 2010 - 22:37

Wat een interessant filmpje! Bedankt voor het plaatsen compliment .
Terug naar boven Ga naar beneden
Ellen

Ellen


Aantal berichten : 48
Registratiedatum : 17-03-10

injecteren Empty
BerichtOnderwerp: Re: injecteren   injecteren Emptydo 1 apr 2010 - 23:16

Marja schreef:
Ellen schreef:
Heel interessant filmpje. Ben nu nog blijer met onze eigen mest/compost.
Ik ook! Dit jaar komen we eigenlijk net wat mest tekort voor ons eigen land, maar ik zit te denken dat dat in de toekomst misschien op te lossen zou zijn door stro te kopen en daarvan steeds tussendoor lagen op de mesthoop aan te brengen, zodat én de mesthoop luchtiger blijft en nog beter composteert, én de totale hoeveelheid compost groter wordt.

Wanneer je een nieuwe hoop begint, dan is het ook goed om er takken onder te leggen, dan krijg je ook beluchting van onderaf.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://EllenAngelino.Come2me.nl
ponylady

ponylady


Aantal berichten : 88
Registratiedatum : 07-02-10

injecteren Empty
BerichtOnderwerp: Re: injecteren   injecteren Emptydo 1 apr 2010 - 23:19

Bedankt , goeie tip .
Terug naar boven Ga naar beneden
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

injecteren Empty
BerichtOnderwerp: Re: injecteren   injecteren Emptyvr 2 apr 2010 - 10:27

Joehoe!

Een halve hectare van ons weiland gaat als proefveld dienen voor biologische bemesting! Het is het stuk waar mijn eigen paard staat. Aangezien wij ook altijd mest aan laten voeren en daar geld voor krijgen, doe ik het dit jaar alleen op dit stukje. De overeenkomst voor de mest was al getekend... Was eigenlijk de aanleiding tot deze zoektoch over bemesting e.d.

Ik heb Bio-Ron benaderd voor wat informatie dus ga nu een actieplan maken voor mn wei. Ben erg benieuwd hoeveel jaar het duurt voordat je wezenlijk verschil merkt? Iemand hier ervaring mee?

Ik begrijp uit jullie verhalen dat jullie je mesthoop gewoon in de wei maken? Nooit problemen gehad met controles oid? Hier hebben we een mestput. Iemand tips om hier dan de stalmest goed te laten composteren? Aangezien er geen wormen zomaar van onderaf in kunnen komen?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

injecteren Empty
BerichtOnderwerp: Re: injecteren   injecteren Emptyza 3 apr 2010 - 1:23

Ik was afgelopen week bij een vriendin die een betonnen mestbak heeft (dus ook betonnen bodem). De mest was net die week opgehaald en ze vertelde dat die krioelde van de wormen. Dus blijkbaar hebben de wormen ondanks de dichte bodem toch niet zoveel moeite om de mest te vinden glimlach. Nou moet ik er wel bij zeggen dat haar bak niet zo heel groot is, dus de afstand die de wormen moeten overbruggen naar de mest ook niet. Misschien is het toch aan te raden om in het begin wat compostwormen toe te voegen? Als ze er eenmaal in zitten, vermenigvuldigen ze zich daarna vanzelf wel met al dat lekkers om zich heen grijns.

Is je proefveld voor biologische bemesting ook weer een onderdeel van dat beheerspakket Nina? Zo ja, krijg je daar dan ook subsidie voor? Wel mooi als je op die manier kunt experimenteren!
En wat gaat die biologische bemesting dan precies inhouden, of moet je dat nog gaan uitzoeken m.b.v. bv. Bio-Ron?
Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen hiermee in de toekomst. Zelf sta ik nu ook op het punt om van alles uit te gaan zoeken i.v.m. ons nieuwe perceel, dat ws. komend najaar ingezaaid kan worden.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

injecteren Empty
BerichtOnderwerp: Re: injecteren   injecteren Emptyza 3 apr 2010 - 10:39

Ha Marja,

Het stuk wat ik biologisch ga bemesten is een stuk waar we geen pakket op hebben...
Ik heb wel al even gedacht aan de mogelijkheid voor subsidie maar waarschijnlijk krijg je dan ook weer extra beperkingen? Ik zal eens gaan zoeken of er daarvoor iets is. dat scheelt natuurlijk wel als er een bepaalde vergoeding te krijgen is.
Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ga doen maar zal denk ik wel iets alla bio-ron worden.
Ik hou jullie hier op de hoogte... ben zelf ook erg benieuwd. En natuurlijk hoe mijn eczemer er op gaat reageren...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

injecteren Empty
BerichtOnderwerp: Re: injecteren   injecteren Emptyza 3 apr 2010 - 23:42

Misschien tegen de tijd dat je wat ervaringen kunt gaan delen een nieuw topic 'biologische bemesting' openen glimlach? Dan is het altijd gemakkelijk terug te vinden.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

injecteren Empty
BerichtOnderwerp: Re: injecteren   injecteren Emptyzo 4 apr 2010 - 1:43

muriel schreef:
Hallo Yvonne,

Hoe veel land heb je ?
8000m2
Wij verzamelen mest van meerdere plekken aangezien wij niet genoeg mest hebben
van onze eigen paarden om alles te bemesten met gecomposteerde stalmest.

Als je mogelijkheid hebt zou je mischien met stalhouders kunnen afspreken
dat je de mest komt ophalen of beter nog dat zij het bij jouw mogen komen brengen.
Aangezien zij moeten betalen voor afvoer zijn velen er wel bij gebaat.
Die zitten niet echt in de buurt

Het liefst stro stalmest, aangezien wij altijd alles buiten hebben is dit bij ons een tekort
ik neem aan bij veel mensen die hun paard 24/7 buiten houden. Ook zou ik voorkeur hebben
voor stallen waar wat minder wormenkuren gebruikt worden of dat je de winterstalmest
hebt die wellicht minder belast is met mest met restanten van wormenkuren dan
in het weideseizoen.
Ik gebruik geen stro omdat ze 24/7 buiten lopen.

Er zijn vast wel een boer/loonwerker die het dan wil uitrijden met mestverspreider als op
het filmpje van Marja. Nadeel voorheen kreeg je geld voor het laten injecteren nu gaat het bemesten
geld kosten (arbeid). De winst zit hem in mooier hooi, gezondere bodem en veel meer bodemleven.
Daarnaast als je een eczeempaard of ander gevoelig paard hebt zal je waarschijnlijk ook
een positief resultaat zien. Daarnaast hoef je je eigen mest ook niet meer te laten afvoeren.
Dat wordt een zeer kostbare actie voor mij, en de eigenaar van mijn weiland wil ook niet dat er een mesthoop in de wei komt.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
Gesponsorde inhoud





injecteren Empty
BerichtOnderwerp: Re: injecteren   injecteren Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
injecteren
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Weidegebruik en -onderhoud-
Ga naar: