Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Sterke vermindering van zomereczeem

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Sterke vermindering van zomereczeem Empty
BerichtOnderwerp: Sterke vermindering van zomereczeem   Sterke vermindering van zomereczeem Emptydo 5 nov 2009 - 8:30

Dit jaar ben ik voor het eerst met mijn eczeempaard Frosti gaan experimenteren met minder weidegang en meer hooi, om te proberen zijn zomereczeemklachten wat beter onder controle te krijgen. Het boek 'Zomereczeem opgelost met voeding' van Nicolette Hebing inspireerde me om hieraan te beginnen. En met succes!
In plaats van twee keer per dag een paar uur op de wei (zoals de andere paarden) heeft Frosti de hele zomer (en nu nog steeds) slechts één keer per dag een uurtje op de wei gestaan en kreeg hij verder hooi bijgevoerd. Het resultaat: veel minder eczeemklachten! Frosti droeg nog wel zijn eczeemdeken, maar zijn hoofd en oren bleven het hele seizoen volkomen gaaf.
Eerdere jaren had hij in september/oktober net als veel andere eczemers altijd een opleving van zijn eczeem, waarbij hij vaak ook veel kapotte plekken op zijn lichaam kreeg, dus niet alleen in staart en manen. Dit jaar heb ik in september zijn deken afgedaan om uit te proberen hoe het zou gaan. Sindsdien heeft hij één keer een paar kleine wondjes in zijn manenkam gehad, toen hij door omstandigheden een dag 's ochtends en 's avonds op de wei had gestaan i.p.v. alleen 's ochtends. Dat was dus één uur te veel gras voor hem en dat moet hij steevast bekopen met een open huid, een of twee dagen daarna. De wondjes waren weer snel genezen toen we het graasregime weer streng gingen handhaven. Daarna heeft hij nergens meer last van gehad. Bovendien is hij voor het eerst in jaren niet te dik, maar precies goed.

Frosti vindt het prima als hij 's avonds hooi krijgt terwijl de anderen wel in de wei mogen. Door het Paddockparadijs kan hij toch altijd dichtbij zijn maatjes blijven.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen met het verbeteren van zomereczeem door de voeding aan te passen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Sterke vermindering van zomereczeem Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sterke vermindering van zomereczeem   Sterke vermindering van zomereczeem Emptydi 24 nov 2009 - 9:31

Ik ben het afgelopen jaar heel streng geweest vind ik zelf, door ze echt maximaal 2 uur per dag op de wei te laten. En dan later in het seizoen ook nog met strookbegrazing; steeds zo'n anderhalve meter gras erbij over een lengte van 20-25 m. Mijn 2 eczemers hebben daar goed op gereageerd vind ik. Ik zie wel verschil met de jaren daarvoor toen ze ook gelimiteerd op de wei stonden, maar meer last hadden. Morris blijft altijd zijn staart schuren (met deken), ook dit jaar, maar zijn voorpluk is er dit jaar niet helemaal afgeschuurd. Svetla schuurt, ondanks ook een deken, toch altijd wat aan de manen, maar nu minder.
Ik ben van plan ze deze winter niet op het gras te laten, en van het voorjaar ook niet. Onze andere pony wel, zij kan dan de wei kaal vreten, zodat de eczemers er evt later in het seizoen wel op kunnen. Misschien ga ik dat langzaam opbouwen tot bijv een uur per dag. Maar als ze zonder gras niet/nauwelijks meer schuren, vind ik dat het wel waard om ze niet meer op het gras te laten, en enkel hooi te voeren.
Na een aantal jaren denken en lezen en ervaren ben ik nu zover. Het ging eerst erg tegen mijn gevoel van een paardig leven in.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Sterke vermindering van zomereczeem Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sterke vermindering van zomereczeem   Sterke vermindering van zomereczeem Emptydi 24 nov 2009 - 22:39

Ja het kost even tijd hè Marion, om aan het idee te wennen, maar vaak blijken de paarden het bewonderenswaardig goed te accepteren. En geen of minder jeuk hebben is voor hen natuurlijk ook heerlijk glimlach!

Wat ik nog vergeten was te vermelden is dat ik ook het vermoeden heb dat de manier van bemesten een hoop uitmaakt. Van kunstmest heb ik vaker gehoord dat het juist jeuk zou kunnen uitlokken (door de onnatuurlijk snelle groeispurt en dus te veel voedingsstoffen in een keer?) en ook injecteren kan een averechts effect hebben op eczeem. Dit jaar hebben we voor het eerst niet laten injecteren. Wel bemesten we onze wei ieder jaar met de gecomposteerde mest van onze eigen paarden. Dus ook een zo natuurlijk mogelijk weidebeheer is belangrijk voor de eczeempatiënten.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Ellen

Ellen


Aantal berichten : 48
Registratiedatum : 17-03-10

Sterke vermindering van zomereczeem Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sterke vermindering van zomereczeem   Sterke vermindering van zomereczeem Emptywo 17 maa 2010 - 9:04

Dit jaar hebben wij het plan om het gras eerst door te laten groeien tot het gaat bloeien. (Ik hoop dat we dat geduld echt op kunnen brengen.) En daarna de paarden er pas op te doen.

Verder bemesten wij sinds vorig jaar biologisch met lava, em en dit jaar voor het eerst met onze eigen compost en we gaan aan de em nog Keltisch zeezout toevoegen.

Mijn gevoel zegt dat ons allergiepaard, meer last heeft van fructanen dan van de mugjes. Ze bleef ondanks de deken altijd jeuk houden. Ben nu alleen heel erg in twijfel of we de deken wel of niet op zullen doen tijdens het jeukseizoen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://EllenAngelino.Come2me.nl
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

Sterke vermindering van zomereczeem Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sterke vermindering van zomereczeem   Sterke vermindering van zomereczeem Emptywo 17 maa 2010 - 10:27

Hier nog een eigenaar met een jeukpaard!
Mijn paardje jeukt in de zomer ook tot manen en staart tot bloedenstoe open zijn en al het haar verdwenen.
Het was onze eerste zomer met Dahab op de weide dus ik was eigenlijk totaal verrast. Had nog nooit een eczeem paard gehad. Zelfs niet van dichtbij gezien. hihihi!
Na veel wikken en wegen toch maar een deken op gedaan. Dit ging ook erg tegen mijn gevoel in maar had al wat dingen geproberd door te smeren maar dat hielp echt niet.
Naast de deken ben ik wel met homeopatische middleen begonnen... na consult bleek hem wel meerdere dingen dwars te zitten dus nu hij wat beter in balans is hoop ik dat dit ook al een positief effect heeft op zijn jeuk klachten.
Toen hij zijn deken op had heeft hij nog even geschuurd maar met 1 of 2 weken was hij helemaal jeuk vrij!!
Deze zomer krijgt hij dus in elk geval een eczeem deken.
Ook wil ik een track van prikpaaltjes maken en dan strip begrazing toe te gaan passen.
echt beperken tot een of twee uur ben ik idd denk ik nog niet aan toe maar wie weet...
Ik volg dit topic in elk geval met veel interesse!

Groetjes Nina
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Sterke vermindering van zomereczeem Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sterke vermindering van zomereczeem   Sterke vermindering van zomereczeem Emptydo 18 maa 2010 - 5:11

Nina schreef:
echt beperken tot een of twee uur ben ik idd denk ik nog niet aan toe maar wie weet...
Mijn ervaring is dat je daar gauw aan went als je ziet dat je paard er zo enorm door opknapt en geen deken meer op hoeft (want ze lopen echt liever zonder hoor knipoog). Als je dan ook nog een PP zou hebben, dan kun je je paard hooi voeren in de buurt van de andere paarden die wel op de wei mogen. Bij mijn Frosti gaat dat perfect, die vindt het geen enkel probleem. En als ik hem ook maar één keer twee uurtjes per dag op de wei doe i.p.v. één (bv. omdat we weg moeten en het dan soms onhandig is om hem apart te moeten voeren), dan heeft hij gelijk de volgende dag weer jeuk. Daardoor leer ik het 'smokkelen' vanzelf af glimlach!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

Sterke vermindering van zomereczeem Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sterke vermindering van zomereczeem   Sterke vermindering van zomereczeem Emptyzo 28 maa 2010 - 10:58

Na enig speurwerk over voeding en weidebeheer kom ik toch regelmatig bioron tegen... wie heeft ervaring met zijn methode en producten? Heeft iemand wel eens zo'n consult aan huis gedaan?
Het boek zomereczeem opgelost met voeding, gaat deze ook in op dit princiepe? En staan daar goede tips in voor je weidebeheer?
Moet zeggen dat mijn ontwikkeling mbt dit onderwerp in een stroomversnelling zit en ik weet niet zo goed waar te beginnen...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Sterke vermindering van zomereczeem Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sterke vermindering van zomereczeem   Sterke vermindering van zomereczeem Emptyma 29 maa 2010 - 0:53

Nina schreef:
Na enig speurwerk over voeding en weidebeheer kom ik toch regelmatig bioron tegen... wie heeft ervaring met zijn methode en producten? Heeft iemand wel eens zo'n consult aan huis gedaan?
Ik geloof dat Ellen Bio-Ron om advies heeft gevraagd (maar zij zal dit ook wel lezen en reageren vermoed ik knipoog).

Citaat :
Het boek zomereczeem opgelost met voeding, gaat deze ook in op dit princiepe? En staan daar goede tips in voor je weidebeheer?
Ja, Nicolette Hebing gaat in haar boekje inderdaad ook vrij uitgebreid in op weidebeheer, en ze vermeldt achterin haar boek bij tips en verkoopadressen ook weer Bio-Ron knipoog.
Ik denk dat ik hem ook eens om advies ga vragen voor het nieuwe stuk grond dat wij straks (hopelijk dit najaar) moeten gaan bewerken, bemesten en inzaaien.

Het is best ingewikkelde materie hoor, er komen zoveel zaken kijken bij het gezond maken van je grond (en dus je paard), maar ook wel heel interessant!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Ellen

Ellen


Aantal berichten : 48
Registratiedatum : 17-03-10

Sterke vermindering van zomereczeem Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sterke vermindering van zomereczeem   Sterke vermindering van zomereczeem Emptyma 29 maa 2010 - 4:55

Marja schreef:
Nina schreef:
Na enig speurwerk over voeding en weidebeheer kom ik toch regelmatig bioron tegen... wie heeft ervaring met zijn methode en producten? Heeft iemand wel eens zo'n consult aan huis gedaan?
Ik geloof dat Ellen Bio-Ron om advies heeft gevraagd (maar zij zal dit ook wel lezen en reageren vermoed ik knipoog).

Ja, hier ben ik. U vraagt wij draaien................ grijns

En dan nu to the point. Ja, Bio-Ron is hier geweest. Heeft mee rondgelopen over het terrein. De weide bekeken en de mestplaat. Aan de hand daarvan heel veel ideeën en tips gegeven. Zoveel dat ik het niet eens meer allemaal kan navertellen. Maar met zijn site erbij kom ik dan weer een heel eind. En anders gewoon weer mailen en dan komt er ook weer informatie.

Edit: woordje vergeten.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://EllenAngelino.Come2me.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Sterke vermindering van zomereczeem Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sterke vermindering van zomereczeem   Sterke vermindering van zomereczeem Emptyma 29 maa 2010 - 7:14

Wat kost zoiets nou Ellen, als Ron bij je langs komt om persoonlijk advies te geven? (Mag ook per PM hoor knipoog)
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Ellen

Ellen


Aantal berichten : 48
Registratiedatum : 17-03-10

Sterke vermindering van zomereczeem Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sterke vermindering van zomereczeem   Sterke vermindering van zomereczeem Emptyma 29 maa 2010 - 8:09

Consulttarief:
45 euro plus reiskosten 25 eurocent per gereden kilometer van en naar Soest.

Tijdens dit consult kunnen we het voeding-, weide- en stalmamagement
bespreken aan de hand van de locatie / situatie.
Indien gewenst te combineren met een monstername van de bodem.

Bron: www.bio-ron.com
Terug naar boven Ga naar beneden
http://EllenAngelino.Come2me.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Sterke vermindering van zomereczeem Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sterke vermindering van zomereczeem   Sterke vermindering van zomereczeem Emptyma 29 maa 2010 - 9:23

Dank voor je info Ellen glimlach. Het consulttarief valt erg mee, maar wij zouden dan aan reiskosten nog zowat twee keer dat bedrag kwijt zijn kritisch. Ik denk dat ik dan eerst maar eens per e-mail wat advies ga vragen knipoog.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

Sterke vermindering van zomereczeem Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sterke vermindering van zomereczeem   Sterke vermindering van zomereczeem Emptyma 29 maa 2010 - 9:31

Ik had idd gezien dat het consult niet zo duur was. En Soest is hier ook niet zo heel ver vandaan... lucky me!

Ik moet alleen nog een beetje wennen aan de methode denk ik bescheiden Maar vind er ok wel een hoop logische dingen bij zitten...
Wat ik bijv. nog een beetje onwennig vind is keltisch zeezout over je land strooien... wat is hier dan zo anders aan?
uiteraard zou Ron mij dat tijdens het consult uit kunnen leggen.

Geeft hij ook tips zonder dat je een waslijst van zijn produkten aan hoeft te schaffen?? Ik ga dnek eerst maar het boek aanschaffen en me eens verdiepen in de materie. Vind het wel razend interresant namelijk... Onze buitenbak is af dus heb weer iets meer tijd om andere dingen uit te gaan werken glimlach

Dus wie weet, als ik Ron laat komen zal ik uiteraard mijn ervaring hier delen.

Bedankt voor de reacties
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Sterke vermindering van zomereczeem Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sterke vermindering van zomereczeem   Sterke vermindering van zomereczeem Emptyma 29 maa 2010 - 22:12

Marja schreef:
Dank voor je info Ellen glimlach. Het consulttarief valt erg mee, maar wij zouden dan aan reiskosten nog zowat twee keer dat bedrag kwijt zijn kritisch. Ik denk dat ik dan eerst maar eens per e-mail wat advies ga vragen knipoog.
Misschien kun je vragen of er meer mensen in je omgeving zo'n consult zouden willen, dan kun je de reiskosten delen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Sterke vermindering van zomereczeem Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sterke vermindering van zomereczeem   Sterke vermindering van zomereczeem Emptydi 30 maa 2010 - 7:24

MoniqueBuu schreef:
Misschien kun je vragen of er meer mensen in je omgeving zo'n consult zouden willen, dan kun je de reiskosten delen.

Da's een slimme, Monique compliment!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Gesponsorde inhoud





Sterke vermindering van zomereczeem Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sterke vermindering van zomereczeem   Sterke vermindering van zomereczeem Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Sterke vermindering van zomereczeem
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Zomereczeem!
» zomereczeem
» Zomereczeem of toch niet??

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gezondheid en verzorging-
Ga naar: